Konferenzbeiträge

Konferenzbeiträge (peer reviewed; Auszug 2010-2019)

Roden I., Kreutz, G., & Grube, D. (2019). Effects of music and math training on mathematical achievements and working memory performances. Fachgruppentagung der Pädagogischen Psychologie und der Entwicklungspsychologie (PaEpsy), 09. – 12.09.2019, Leipzig, Germany.

Busse, Vera, Roden, I., & Kreutz, G. (2019). Learning by singing: results from intervention studies in language education. Fachgruppentagung der Pädagogischen Psychologie und der Entwicklungspsychologie (PaEpsy), 09. – 12.09.2019, Leipzig, Germany.

Roden, I., Pöppel, K. & Müller, N. (2019). Does physical exercise lead to enhanced cognitive performances? AIESEP International Conference, 19.06 -22.06.19, New York, USA.

Roden, I., Lupo, S., Krone, M., Chantah, J., Kreutz, G., Bongard, S., & Grube, D. (2019). Does music training enhance mathematical and working memory performances? Findings from a randomized controlled intervention study. Society for Music Perception and Cognition (SMPC), 05.08. – 07.08.2019, New York, USA.

Lupu, S. F., Roden, I., Krone, M., & Kreutz, G. (2019). Interventionen auf Akkulturationsprozesse von Kindern nichtdeutscher Herkunft. 35. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM), 06.- 08.09.2019, Eichstätt.

Lupu, S.,F., Roden, I., & Kreutz, G. (2019). Effects of Music Training on the Development of Language and Psychosocial Skills: Findings from a Longitudinal Study with German and Migrant Children. International Symposium on Performance Science (ISPS), 16.07 - 20.07.2019, Melbourne, Australia.

Lupo, S. F., Roden, I., Krone, M., Bongard, S., Chantah, J. & Gunter Kreutz (2018). Effects of Music Training on the Developmentof Language Skills: Findings from a Longitudinal Study with German and Migrant Children. 4th International Conference on Education and Psychology, 13.11- 15.11.2018, Bangkok, Thailand.

Schorer, Jörg, Faber, I., Roden, I. & Büsch, D. (2018). Relative age effects: an international conference Talent development and relative age effects: Looking for more than one point in time, 17.10.18, Toronto, Kanada.

Lupu, S. F., Roden, I., Krone, M. & Kreutz, G. (2018). Musikalische Interventionen für nachhaltige  Eingliederung und kulturelle Teilhabe bei Kindern mit Migrationshintergrund. 51.  Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 15.09- 20.09.2018, Frankfurt am Main.

Roden, I., Mansholt, S., Kreutz, G., Schlesier, J. & Grube, D. (2018). Effects of Music and Math training on mathematical ans working memory performances. European Association for Research on Learning and Instruction (SIG 5 Conference), 29.08- 31.08.2018, Berlin, Germany.

Schlesier, J., Roden, I. & Moschner, B. (2018). Teachers’ beliefs about the emotion regulation of boredom and anger in primary school children". European Association for Research on Learning and Instruction (SIG 5 Conference), 29.08-31.08.2018, Berlin, Germany.

Roden, I. & Pöppel, K. (2018). Does physical exercise lead to enhanced cleverness? International Association for Physical Education in Higher Education (AIESEP), 25—28 July, Edinburgh, Scotland.

Roden, I., Müller, Nora, Grube. Dietmar (2017). Auditory stimulation training with music in preschool children with specific language impairments. 125th American Psychological Association Annual Convention, 3-7. August, Washington D.C.

Frischen, U, Prenzel, R., Ballack, A., Dass, C., Roden, I. & Kreuz, G. (2016). Musikhören für die Lunge - Zur Regulation der Atemtätigkeit bei Menschen. 32. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie, 9-11. September, Wien.

Lupu, S. F., Roden, I. & Kreutz, G. (2016). Auswirkungen von geschlechts- und altersspezifischen Differenzen in der Wahrnehmung des Instrumentallernens. 32. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie, 9-11. September, Wien.

Roden,I., Kreutz, G., Grube, D. (2016). Effects of auditory stimulation training in children with language impairments – a longitudinal study. 58th Conference of Experimental Psychologists (TeaP) from March 21st - 23rd, Heidelberg.

Roden, I., Früchtenicht., K., Kreutz, G., Grube, Dietmar (2015). Auditory stimulation training in primary school children with language impairments. 31. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie, 11-13. September, Oldenburg

Lupu, S. F., Roden, I., Kreutz, G. (2015). Auswirkungen emotionaler Aspekte auf das instrumentale Üben von Musikschülern. 31. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie, 11-13. September, Oldenburg.

Kreutz, G., Bullak, A., Büdenbender, N., Roden, I. & Bauer,A.-K. (2015). Psychophysiological responses to 'happy' and 'sad' music: a replication study. European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), Manchester, UK, 21-27 August.

Roden, I., Fürguth, M., Kreutz, G., Bongard, S. (2014). Effects of instrumental music training on the provocation of aggressive behavior - neurohumoral and subjective stress responses in primary school children. 30. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie in Erlangen.

Bongard, S., Friedrich, E. K., Frankenberg, E., Roden, I., & Kreutz, G. (2013). Effekte eines erweiterten Musikunterrichts auf die selbstberichtete Stressverarbeitung von Grundschülern. 11. Kongress der Fachgruppe Gesundheitspsychologie in Luxemburg.

Roden, I., Grube, D., Bongard, S., & Kreutz, G. (2013). Auswirkungen des Musizierens auf Leistungen des Arbeitsgedächtnisses bei Grundschulkindern – eine längsschnittliche Analyse. 14 Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie in Hildesheim.

Roden, I., Könen, T., & Kreutz, G. (2012). Effects of musical training on attention and processing speed: A longitudinal study. 28. Jahrestagung der deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie in Bremen.

Roden, I., Bongard, S., Kreutz, G. (2012). Effects of a class-room based music program on verbal and visual memory of primary school children within a longitudinal design.  International Conference for Music Perception and Cognition (ICMPC12) in Thessaloniki, Greece.

Roden, I., Grube, D., Bongard, S., Kreutz, G. (2012). Benefits of a classroom-based instrumental music training program on working memory of primary school children: A longitudinal study. International Conference for Music Perception and Cognition (ICMPC12), July 23 – 28, 2012 in Thessaloniki, Greece.

Kreutz, G., Roden, I. (2012). Music training enhances auditory working memory. APS Annual Convention, May 24 - 27, 2012 in Chicago, IL, USA.

Kreutz, G., Roden, I. (2012). Music training enhances verbal but not visual memory. APS Annual Convention, May 24 - 27, 2012 in Chicago, IL, USA.

Wattjes, A. K., Kreutz, G., Roden, I. (2012). Thank you for turning the music softer. APS Annual Convention, May 24 - 27, 2012 in Chicago, IL, USA.

Roden, I. & Kreutz, G. (2011). Effects of musical training on working memory: A longitudinal study. Proceedings of the 5th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children in Helsinki, Finland.

Kreutz, G. & Roden, I. (2011). Music lessons and cognitive performance: A longitudinal study. Proceedings of the 5th Conference of the European Network of Music and Researchers of Young Children in Helsinki, Finland.

Friedrich, K.E. , Bongard, S., Frankenberg, E.S., Roden, I. & Kreutz, G. (2011). The Emotions while Learning an Instrument – Scale (ELIS). 2nd International Conference on Music and Emotion, Perth, Australia, 30. November – 3. Dezember, 2011.

Roden, I. & Kreutz, G. (2011). Auswirkungen des Instrumentalunterrichts auf das Arbeitsgedächtnis von Grundschulkindern – Eine Längsschnittstudie. 27. Jahrestagung der deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie in Osnabrück.

Bongard, S., Friedrich, E.K., Frankenberg, E.S., Roden, I., & Kreutz, G. (2011). Cardiovascular and neurohumoral stress responses of 2nd and 3rd grade students with and without education in playing a musical instrument. Vortrag auf dem IX. International Music Medicine Symposium, Augsburg College, Minneapolis, MN, USA.

Frankenberg, E.S., Friedrich, E.K., Bongard, S., Roden, I. & Kreutz, G. (2011). Emotions, psychosomatic symptoms and coping strategies in migrant and non-migrant elementary school students. 32nd International Conference of the Stress and Anxiety Research Society (STAR2011), Münster, Germany, July 18-20, 2011.

Frankenberg, E.S., Friedrich, E.K., Bongard, S., Roden, I. & Kreutz, G. (2011). Zusammenhänge von Migrationshintergrund mit psychosomatischen Symptomen bei Grundschülern. 10. Kongress für Gesundheitspsychologie, Berlin, 31. August - 02. September, 2011

Frankenberg, E.S., Friedrich, E.K., Bongard, S., Roden, I. & Kreutz, G. (2011). Zusammenhänge von kultureller Orientierung mit kognitiver und schulischer Leistung und Stresssymptomen bei Grundschülern. 13. Fachtagung Pädagogische Psychologie der DGPs (PAEPS), Erfurt, 14.-16. September, 2011.

Roden, I., Kreutz, G., Bongard, S. & Friedrich, E.K. (2010). Do children benefit from music training? International Conference for Music Perception and Cognition (ICMPC11), Seattle, USA.

Friedrich, E.K., Frankenberg, E.S., Roden, I., Kreutz, G. & Bongard, S. (2010). Emotion und Emotionsregulation beim Instrumentenlernen im Grundschulalter. 47.Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Bremen.

Frankenberg, E.S., Bongard, S., Friedrich, E.K., Roden, I., Kreutz, G. (2010). Akkulturationsprozesse und Klassenklima in der Grundschule. 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Bremen.

 

Studentische Konferenzbeiträge

Müller, N. & Roden, I. (2017). Wirksamkeit eines Hörtrainings mit Musik bei Vorschulkindern mit Spreachentwicklungsstörungen. Zweite Konferenz für studentische Forschung, 21.09. – 22.09.2017, Humboldt Universität zu Berlin.

Mansholt, S. & Roden, I. (2017). Musikalische und mathematische Vorläuferfähigkeiten bei Kindern im Vorschulalter. Zweite Konferenz für studentische Forschung, 21.09. – 22.09.2017, Humboldt Universität zu Berlin.

Uekermann, J.-M.; Roden, I.; Grube, D.; Kreutz, G. (2016). Musikalische Expertise und Mehrsprachigkeit: Ein Systematic Review. 32. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie, 9-11. September, Wien.

Lupo, S. F., Kreutz, G., & Roden, I. (2014). Einflüsse von demographischen Merkmalen und freizeitverhalten auf das Instrumentallernen bei Musikschülern. 30. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie in Erlangen.