Publikationen

Internationale Fachzeitschriften (peer reviewed)

Roden, I., Früchtenicht, K., Kreutz, G., Linderkamp, F., & Grube, D. (2019). Auditory stimulation training with technically manipulated musical material in preschool children with specific language impairments: an explorative study. Frontiers in Auditory Cognitive Neuroscience.

Schlesier, J., Roden, I. & Moschner, B. (2019). Emotion Regulation in Primary School Children: A Systematic Review. Child and Youth Services Review, 100, 239-257. 

Busse, V., Jungclaus, J., Roden, I., Russo, F. A. & Kreutz, G. (2018). Combining Song—And Speech-Based Language Teaching: An Intervention With Recently Migrated Children. Frontiers in Psychology, 9, 2386. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02386

Bullack, A., Büdenbender, N., Roden, I. & Kreutz, G. Psychophysiological responses to ‘happy’ and ‘sad’ music: a replication study. (2018).

Roden, I., Zepf, D. F., Kreutz, G., Grube, D. & Bongard S. (2016). Effects of music and natural science training on aggressive behavior. Learning and Instruction, 45, 85-92.

Frankenberg, E., Fries, K., Friedrich, E.K., Roden, I., Kreutz, G. & Bongard, S. (2016). The influence of musical training on acculturation processes in migrant children. Psychology of Music, 44(1), 114-128.

Roden, I., Koenen, T., Frankenberg, E., Friedrich, E. K., Bongard, S. & Kreutz, G. (2014). Effects of music training on attention, processing speed and cognitive music abilities - A longitudinal study. Applied Cognitive Psychology, 28(4), 545-557.

Roden, I., Grube, D., Bongard, S. & Kreutz, G. (2014). Does music training enhance working memory performance? Findings from a quasi-experimental longitudinal study. Psychology of Music, 42(2), 284-298.

Roden, I., Kreutz, G. & Bongard, S. (2012). Effects of a school-based instrumental music program on verbal and visual memory in primary school children: A longitudinal study. Frontiers in Psychology, 3, 572.

Frankenberg, E., Friedrich, E. K., Bongard, S., Roden, I. & Kreutz, G. (2011). Zusammenhänge von Migrationshintergrund mit negativer Befindlichkeit und psychosomatischen Symptomen bei Grundschülern. Informationsdienst Altersfragen, 39 (Sonderheft), 106.

 

Buchbeiträge (Auszug)

Degé, F. & Roden, I. (2018). Entwicklung musikalischer Fähigkeiten: Kindergarten und Grundschule. In R. Kopiez & A. C. Lehmann (Hrsg.), Handbuch Musikpsychologie. Bern: Hogrefe Verlag.

Bongard, S., Frankenberg, E., Friedrich, E.K., Roden, I. & Kreutz, G. (2015). Auswirkungen von JeKi-Instrumentalunterricht auf Stresserleben und Stressbewältigung von Grundschulkindern. In U. Kranefeld (Hrsg.), Instrumentalunterricht in der Grundschule. Prozess- und Wirkungsanalysen zum Programm "Jedem Kind ein Instrument" (Bildungsforschung Band 41, S. 170-181). Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung.

Friedrich, E. K., Roden, I., Frankenberg, E., Kreutz, G. & Bongard, S. (2015). Musizieren und Emotionsregulation bei Kindern. In G. Bernatzky & G. Kreutz (Hrsg.), Musik und Medizin – Chancen für Therapie, Prävention und Bildung (S. 337-357). Wien: Springer.

Roden, I., Kreutz, G., Friedrich, E. K., Frankenberg, E. & Bongard, S. (2015). Auswirkungen von JeKi-Instrumentalunterricht auf Aufmerksamkeits- und Gedächtnisleistungen bei Grundschulkindern. In U. Kranefeld (Hrsg.), Instrumentalunterricht in der Grundschule. Prozess- und Wirkungsanalysen zum Programm "Jedem Kind ein Instrument" (Bildungsforschung Band 41, S. 182-194). Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung.