Sebastian Fitz-Klausner

Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Sprechstunde: nach Vereinbarung über Skype
Kontakt
Bürgerstr. 23, 1. OG, Zimmer 102, D-76829 Landau

 

 

Meine Sprechzeiten finden Sie auf der Seite Aktuelles!

 

seit 2018
Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Universität Koblenz-Landau, Campus Landau, AB 1 Heterogenität

seit 2016

Externer Lehrbeauftragter auf diversen österreichischen Universitäten

2015 – 2016
Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Johannes Kepler Universität Linz, Institut für Frauen- und Geschlechterforschung

  • Gender Studies, insb. Men's Studies
  • Visuelle Zeit- und Kulturgeschichte
  • Visuelle Kulturwissenschaften
  • Machtkritische Traumatologie

Artikel

  • [im Druck] Klausner, Sebastian (2020). "Re/Masculated Amputee Veterans. Reconstructing Hegemonic (Militaristic) Masculinities in Michael Stokes' Always Loyal (2015)." In: Chapuis, Sophie & Pellerin, Pierre-Antoine (Hg.). The experience and representation of the disabled body in literature and the arts [Arbeitstitel]. Saint-Étienne: Publications de l'Université de Saint-Étienne.
  • Fitz-Klausner, Sebastian (2019). "The Wild Man and the Shepherd. Hegemonic Masculinities and the Definitions of Trauma in The Hurt Locker (2008) and American Sniper (2014)." In: Masculinities Journal Vol. 11. S. 72-96. [online verfügbar unter: http://masculinitiesjournal.org/en-us/makele/the-wild-man-and-the-shepherd--hegemonic-masculinities-and-the-definitions-of-trauma-in-the-hurt-locker-2008-and-american-sniper-2014--/253/pdf]
  • Klausner, Sebastian (2015). „Ōtomo's Exploding Cities. The Intersection of Class and City in Ōtomo Katsuhiro's work before, during, and after the Bubble Economy in Japan." In Writing Visual Culture Vol. 6. S. 167-188. [online verfügbar unter: https://www.herts.ac.uk/__data/assets/pdf_file/0005/88097/WVC_TC_7_Klausner.pdf]
  • Klausner, Sebastian (2013). "The Wild Man as 'The Wild One'. Trauma und hegemoniale Geschlechterkonzepte in 'The Hurt Locker'." In: Paradigmata. Zeitschrift für Menschen und Diskurse Vol. 10, Herbst/Winter 2013. S. 8-11.
  • Klausner, Sebastian (2013). "Enter the Wasteland. Apokalypse als Utopie der japanischen Jugend in Sono Sions Suicide Circle (Japan, 2001). In: Paradigmata. Zeitschrift für Menschen und Diskurse Vol. 9, Sommer 2013. S. 8-11.
  • Klausner, Sebastian (2012). "Animalisierung als Metapher moralischer Vorstellungen von Weiblichkeit in der japanischen (Pop)Kultur und Pornographie." In: Syn Vol. 4. Animalisch. Kreaturen und Kreationen. S. 27-36.

 

Buchkapitel

  • Klausner, Sebastian (2013). "Stop being a sissy and act tough. 'Sissy Jew' and 'Tough Jew' in Curb Your Enthusiasm und Band of Brothers." In: Binder, Sarah & Kanawin, Sarah & Sailer, Simon & Wagner, Florian (Hg.innen). How I Got Lost Six Feet Under Your Mother. Ein Serienbuch. Wien: Zaglossus. S. 47-61.  

Sonstiges


  • Klausner, Sebastian (2019). "The People vs. Larry Flynt (1996)." In Murguía, Salvador Jimenez & Dymond, Erica Joan & Fennelly, Kristina (Hg.innen): The Encyclopedia of Sexism in American Films. London: Rowman & Littlefield. S. 277-281.
  • Klausner, Sebastian (2019). "Sudden Impact (1983)." In Murguía, Salvador Jimenez & Dymond, Erica Joan & Fennelly, Kristina (Hg.innen): The Encyclopedia of Sexism in American Films. London: Rowman & Littlefield. S. 392-397.
  • Klausner, Sebastian (2018). "Lost Boundaries (1949)." In Murguia, Salvador (Hg.): Encyclopedia of Racism in American Film. Lanham, Boulder, New York, London: Rowman & Littlefield. S. 344-347.

 

2019

  • Enter  the  Wasteland.  (Post-)Apokalyptische  Räume  und  Vergeschlechtlichung  rebellierender Körper als Metapher für die japanische Jugend im Umfeld der „Lost Decade“ (08.11.2019 –7. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Geschlechterforschung, Innsbruck).
  • Visualising  traumatized  cyber-men.  Or:  How  futuristic  technology  constructs  trauma  and gendered  bodies  in  contemporary  US-science-fiction-cinema  (21.09.2019–2019  Great  Lakes History Conference –Gender and Trauma: Material, Methods, Media, Grand Rapids).
  • Visualising  traumatized  cyber-men.  Or:  How  futuristic  technology  constructs  trauma  and gendered  bodies  in  contemporary  US-science-fiction-cinema  (31.05.2019–Representation  in the  Time  of  the  Posthuman:  16th  International Conference  on  Contemporary  Narratives  in English, Zaragoza).

 

2018

  • Vergeschlechtlichung von Kriegsamputationsnarrativen in der gegenwärtigen japanischen Populärkultur (27.09.2018 – 6. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Geschlechterforschung, Wien).
  • Visualising traumatized cyber-men. Or: How futuristic technology constructs trauma and gendered bodies in contemporary US-science-fiction-cinema (07.09.2018) – 9. Jahrestagung der Gesellschaft für Fantastikforschung, Fribourg)

 

2017

  • Re/Masculated Amputee Veterans Reconstructing Hegemonic (Militaristic) Masculinities in Michael Stokes' Always Loyal (2015) (20.10.2017 - The experience and representation of the disabled body in literature and the arts, Saint-Etienne / Lyon).
  • Dis-/Enabling Japanese Nationalism in the late 2000s. Gendering and Allegorizing Amputees' War Narratives in Kōno Fumiyo's Kono sekai no katsumi ni (2007-2009) and Wakamatsu Kōji's Kyatapirā (2010). (07.09.2017 – Nation, Gender and History: Asian Cinemas in Perspective, Vilnius).

 

2016

  • Klausner, Sebastian (Vortragender) & Weichselbaumer, Doris. Kritisches Paradies. Die filmische Repräsentationsfigur der weiblichen Sextouristin als Ort der Globalisierungskritik und des Mitleids in Paradies: Liebe (2012) (02.12.2016 – 4. Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Geschlechterforschung, Linz).
  • The Wild Man and the Shepherd. Hegemoniale Männlichkeiten und die Traumadefinitionen in The Hurt Locker (2008) und American Sniper (2014) (11.06.2016 – Österreichischer Zeitgeschichtetag 2016. Konstruktive Unruhe, Graz).
  • Ōtomo's Exploding Cities. The Intersection of Class and City in Ōtomo Katsuhiro's work before, during, and after the Bubble Economy in Japan (03.06.2016 – 18th Annual Conference of the English Department. Cultural Representation of the City, Bukarest).
  • [Poster] "The Wild Man and the Shepherd. Hegemoniale Männlichkeiten und die Traumadefinitionen in The Hurt Locker (2008) und American Sniper (2014) (16.01.2016 – Film & Visual History. Fragen – Konzepte – Perspektiven, Köln).

 

2015

  •  The Wild Man and the Shepherd – Definitions of trauma in The Hurt Locker (2008) and American Sniper (2015) (09.10.2015 – Colloque International Vulnérabilité, Bordeaux).
  • Ōtomo's Exploding Cities. The Intersection of Class and City in Ōtomo Katsuhiro's work before, during, and after the Bubble Economy in Japan (03.07.2015 - Anime and Manga Studies Symposium 2015, Los Angeles).

2012

  • Enter the Wasteland. (Post-)Apocalyptic worlds as a metaphor for the youth of the Lost Decade in Anime and Japanese films (01.12.2012 - Mechademia Conference on Anime, Manga and Media Theory from Japan. World Renewal. Counterfactual Histories, Parallel Universes, and Possible Worlds, Seoul).