ICA-Konferenz 2019: Zehn Landauer Beiträge und ein Top-Paper-Award

Das IKM ist in diesem Jahr mit zehn Beiträgen auf der renommierten ICA-Konferenz in Washington vertreten. Ein Beitrag von Fabian Thomas, Lukas Otto, Charlotte Ottenstein und Michaela Maier wird mit einem Top-Paper-Award der Fachgruppe Political Communication ausgezeichnet.

Das IKM ist in diesem Jahr mit zehn Beiträgen auf der renommierten ICA-Konferenz in Washington vertreten. Ein Beitrag von Fabian Thomas, Lukas Otto, Charlotte Ottenstein und Michaela Maier wird mit einem Top-Paper-Award der Fachgruppe Political Communication ausgezeichnet.

 

An insgesamt zehn angenommenen Beiträgen sind Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler des Instituts für Kommunikationspsychologie und Medienpädagogik (IKM) auf der Jahrestagung der International Communication Association (ICA) in Washington, D.C. beteiligt. Die Tagung gilt als bedeutendste Konferenz im Fach Kommunikationswissenschaft und findet vom 24. bis zum 28. Mai 2019 statt.

Die folgenden Beiträge werden vorgestellt:

We're a good match: Opinion congruence as a motive of friending in social networking sites (Manuel Cargnino, German Neubaum & Stephan Winter). Communication & Technology.

Seeing is believing? Effects of visual and technical characteristics in televised debates on real-time evaluation of candidates (Isabella Glogger, Lukas Otto, Jennifer Bast & Jürgen Maier). Mass Communication.

Tuning out political news: A quantitative assessment of underlying motives of intentional and unintentional news-avoidance (Lea C. Gorski). Information Systems.

The persuasive effect of journalistic storytelling: Experiments on the depiction of exemplar portrayals in the news (Corinna Oschatz & Katharina Emde-Lachmund). Information Systems.

Long-term persuasive effects in narrative communication research: A meta-analysis (Corinna Oschatz & Caroline Marker). Mass Communication Division.

Social sharing of political disinformation: Effects of tie strength, message valence, and corrective information on evaluations of political figures (Leonie Rösner, Andrew J. Flanagin, Thomas Hoss, Lena Kölmel, Miriam J. Metzger, Stephan Winter & Nicole C. Krämer). Communication & Technology.

In need of the devil’s advocate: The impact of cross-cutting exposure on deliberation within, argument quality, and willingness to politically discuss (Frank M. Schneider & Carina Weinmann). Political Communication.

Measuring reciprocal relationships between media exposure and media selection in distinct growth sequences (Fabian Thomas, Lukas Otto, Charlotte Ottenstein & Michaela Maier). Political Communication. Top Paper Award 2019.

Movie selection and the need for affect. Exploring the role of the affect avoidance component for film viewing choices (Ines Vogel). Mass Communication.

When posting is believing: Adaptation and internalization of expressed opinions in social and “non-social” media (Stephan Winter, Paola Remmelswaal & Anne Vos). Communication & Technology.


Datum der Meldung 18.09.2019 11:00