Aktuelle Publikationen

 

Titelbild Aktuelle Publikationen

 

im Druck / in press
  • Appel, M., Schreiner, C., Weber, S., Mara, M., & Gnambs, T. (im Druck). Intensity of Facebook use is associated with lower self-concept clarity: Cross-sectional and longitudinal evidence. Journal of Media Psychology.
  • Gnambs, T. & Appel, M. (in press). Is computer gaming associated with cognitive abilities? A population study among German adolescents. Intelligence. [pdf]
  • Gnambs, T., & Appel, M. (in press). Narcissism and social networking behavior: A meta-analysis. Journal of Personality. [pdf]
  • Slater, M., Oliver, M. B., & Appel, M. (im Druck). Poignancy and mediated wisdom of experience: Narrative impacts on willingness to accept delayed rewards. Communication Research.
  • Gleich, U. & Vogel, I. (im Druck). Sad film-Paradoxon. In N. C. Krämer, S. Schwan, D. Unz & M. Suckfüll (Hrsg.), Medienpsychologie. Schlüsselbegriffe und Konzepte (2. Auflage). Stuttgart: Kohlhammer.

 

2016
  • Appel, M., Krause, S., Gleich, U., & Mara, M. (2016). Meaning through fiction: Science Fiction and innovative technologies. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 10, 472-480. [pdf]
  • Appel, M. (2016). „Immer online, immer allein?“ – Zu den Auswirkungen des digitalen Wandels. In W. Lenhard (Hrsg.), Verhaltensstörungen im Jugendalter: Ausgewählte Determinanten und Phänomene (S. 58-65). Heidelberg: Springer.
  • Batinic, B., Appel, M., & Gnambs, T. (2016). Examining individual differences in interpersonal influence: On the psychometric properties of the Generalized Opinion Leadership Scale (GOLS). Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 150, 88-101.  [pdf]
  • Gleich, U. (2016). Wirkung von Sonderwerbeformen in Fernsehen, Radio und Print. In G. Siegert, W. Wirth, P. Weber & J. A. Lischka (Hrsg.), Handbuch Werbeforschung (S. 353-371). Wiesbaden: Springer VS.

 

2015
  • Gnambs, T., Appel, M., & Kaspar, K. (2015). The effect of the color red on encoding and retrieval of declarative knowledge. Learning and Individual Differences, 42, 90-96. [pdf]
  • Appel, M. & Schreiner, C. (2015). Leben in einer digitalen Welt: Wissenschaftliche Befundlage und problematische Fehlschlüsse. Stellungnahme zur Erwiderung von Spitzer (2015). Psychologische Rundschau, 66, 119-123. [pdf]
  • Appel, M., Gnambs, T., Richter, T., & Green, M. (2015). The Transportation Scale-Short Form (TS-SF). Media Psychology, 18, 243–266. [pdf]
  • Appel, M., Weber, S., & Kronberger, N. (2015). The influence of stereotype threat on immigrants: review and meta-analysis. Frontiers in Psychology, 6:900. [link]
  • Gleich, U. (2015). Wirkung von Radio- und Fernsehwerbung auf das Konsumentenverhalten. Media Perspektiven, (3), 164–166.
  • Gleich, U. (2015). Radio und TV im Kontext crossmedialer Werbung. Media Perspektiven, (1), 41–43.
  • Gnambs, T., Appel, M., & Oeberst, A. (2015). Color red and risk-taking in online environments. PLOS ONE, 10(7): e0134033. [pdf]
  • Mara, M. & Appel, M. (2015). Science fiction reduces the eeriness of android robots: A field experiment. Computers in Human Behavior, 48, 156-162. [pdf]
  • Mara, M. & Appel, M. (2015). Effects of lateral head tilt on user perceptions of android robots. Computers in Human Behavior, 44, 326-334.
  • Mara, M. & Appel, M. (2015). Roboter im Gruselgraben. Warum uns menschenähnliche Maschinen oft unheimlich sind. In-Mind 05/15. [link]
  • Schneider, F. M., Bartsch, A., & Gleich, U. (2015). Spaß, Spannung . . . Denkanstöße? Hedonische und eudaimonische Gratifikationen, Bewertungen und Folgen der Rezeption von Stefan Raabs Sendung „Absolute Mehrheit“ [Fun, suspense . . . food for thought? Hedonic and eudaimonic gratifications, evaluations, and outcomes of watching Stefan Raab’s talk show „Absolute Mehrheit”]. Studies in Communication | Media (SCM), 4(1), 53–68. doi:10.5771/2192-4007-2015-1-53
  • Schreiner, C & Weber, S. (2015). Wer bin ich? Wie sich Facebook und Co auf unsere Selbstwahrnehmung auswirken. Das In-Mind Magazin (5). [link]
  • Weber, S., Appel, M., & Kronberger, N. (2015). Stereotype threat and the cognitive performance of adolescent immigrants: The role of cultural identity strength. Contemporary Educational Psychology, 42, 71-81. [pdf]

 

2014
  • Appel, M. (2014). Digitale Demenz. In Dorsch Lexikon der Psychologie (17. Aufl.). Bern: Huber.
  • Appel, M., Mara, M., & Weber, S. (2014). Media and Identity. In M. B. Oliver & A. Raney (Eds.), Media and Social Life (pp.16-28). New York: Routledge.
  • Appel, M. & Schreiner, C. (2014). Digitale Demenz? Mythen und wissenschaftliche Befundlage zur Auswirkung von Internetnutzung. Psychologische Rundschau, 65, 1-10. [pdf]
  • Appel, M., Stiglbauer, B., Batinic, B., & Holtz, P. (2014). Internet use and verbal aggression: The moderating role of parents and peers. Computers in Human Behavior, 33, 235-241. [pdf]
  • Gleich, U. (2014). Parasoziale Interaktion und sozialer Vergleich. In C. Wünsch, H. Schramm, V. Gehrau, & H. Bilandzic (Hrsg.), Handbuch Medienrezeption (S. 243–256). Baden-Baden: Nomos.
  • Gleich, U. (2014). Funktionen und Motive der Mediennutzung. Media Perspektiven, 11, 573-578. [link].
  • Gleich, U. (2014). Aktuelle Ergebnisse der Werbewirkungsforschung. Media Perspektiven, 9, 475-479. [link]
  • Gleich, U. (2014). Zielgruppen in neuen Werbeumfeldern. Media Perspektiven, 7-8, 420-425. [link]
  • Gleich, U. (2014). Motive und Funktionen der Internetnutzung. Media Perspektiven, 5, 302-308. [link]
  • Gleich, U. (2014). Mediennutzung von Jugendlichen. Media Perspektiven, 4, 242-248. [link ]
  • Gleich, U. (2014). Second Screen und Social-Media-Nutzung. Media Perspektiven, 2, 111-117. [link]
  • Gnambs, T., Appel, M., Schreiner, C., Richter, T., & Isberner, M.-B. (2014). Experiencing narrative worlds: A latent state-trait analysis. Personality and Individual Differences, 69, 187-192. [pdf]
  • Horwath, I., Kronberger, N., & Appel, M. (2014). Similar but different? Cognitive Differences in the Discussion of Women in Science and Technology. In W. Ernst & I. Horwath (Eds.), For Future Innovations: Gender in Science and Technology (pp. 205-234). Bielefeld: Transcript.
  • Richter, T., Appel, M. & Calio, F. (2014). Stories can influence the self-concept. Social Influence, 9, 172-188. [pdf]
  • Weber, S. & Schreiner, C. (2014). Chancen und Risiken beim Einsatz von neuen Medien in der Psychotherapie. Das In-Mind Magazin (3). [link]

 

2013
  • Appel, M. & Mara, M. (2013). The persuasive influence of a fictional character’s trustworthiness. Journal of Communication, 63, 912-932. [pdf]
  • Appel, M., Richter, T., Mara, M., & Lindinger, C., & Batinic, B. (2013). Whom to tell a moving story? Personality and persuasion profiling in the field of narrative persuasion. In C. P. Haugtvedt & D. Ewoldsen (Eds.), Proceedings of the 6th International Conference on Persuasive Technology: Persuasive Technology and Design: Enhancing Sustainability and Health. ACM Conference Proceedings.

  • Batinic, B. & Appel, M. (2013). Mass communication, social influence, and consumer behavior: Two field experiments. Journal of Applied Social Psychology, 43, 1353-1368. [link]
  • Gleich, U. (2013). Kommunikation mit Medien: Mediennutzung von Kindern und Jugendlichen. In I. Vogel (Hrsg.), Kommunikation in der Schule (S. 307–328). Stuttgart: UTB.
  • Gleich, U. (2013). ARD-Forschungsdienst: Politische Berichterstattung und Wahlen. Media Perspektiven, 12, 613-618.
  • Gleich, U. (2013). Methoden der Werbewirkungsforschung. Media Perspektiven, 9, 454-458.
  • Gleich, U. (2013). Zur Wirksamkeit von (Programm-)Sponsoring. Media Perspektiven, 6, 348–353.

  • Gleich, U. (2013). ARD-Forschungsdienst: Unterhaltung als wertvolle Erfahrung. Media Perspektiven, 5, 300-305.
  • Gleich, U. (2013). ARD-Forschungsdienst: Aktuelle Ergebnisse der Werbewirkungsforschung. Media Perspektiven, 4, 246-252.

  • Gleich, Uli (2013): ARD-Forschungsdienst. Nutzung und Wirkung politischer Kommunikation. In: Media Perspektiven 1, S. 50-56.

  • Mara, M., Appel, M., Ogawa, H., Lindinger, C., Ogawa, E., Ishiguro, H., & Ogawa, K. (2013). Tell me your story, robot: introducing an android as fiction character leads to higher perceived usefulness and adoption intention. In Proceedings of the 8th ACM/IEEE international conference on Human-robot interaction (pp. 193-194). IEEE Press.

  • Six, U. & Gimmler, R. (2013). Medienkompetenz im schulischen Kontext. In I. Vogel (Hrsg.), Kommunikation in der Schule (S. 96–117). Stuttgart: UTB.

  • Vogel, I. C. & Gleich, U. (2013). Non- und paraverbale Kommunikation. In I. Vogel (Hrsg.), Kommunikation in der Schule (S. 29–49). Stuttgart: UTB.