Aktuelle Publikationen

 

Titelbild Aktuelle Publikationen

 

2018

 

2017

  • Binder, A., von Sikorski, C., & Matthes, J. (2017). Skalenbasierte Messung von Informationsver-arbeitung. In T. Faas, O. W. Gabriel & J. Maier (Hrsg.), Handbuch der politikwissenschaftlichen Einstellungs- und Verhaltensforschung. Nomos.
  • Gleich, U. (2017): Politische Kommunikation im Kontext von Wahlen. In: Media Perspektiven (12), S. 639–644.
  • Gleich, U. (2017): Mobile Werbeformen. In: Media Perspektiven (11), S. 587–590.
  • Gleich, U. (2017): Gestaltung und Wirkung von Radiowerbung. In: Media Perspektiven (10), S. 529–531.
  • Gleich, U. (2017): Wirkungen (digitalen) Medienkonsums auf die Einstellungen Jugendlicher. In: Media Perspektiven (9), S. 478–481.
  • Gleich, U. (2017): Auswirkungen prominenter Werbepresenter auf die Markenwahrnehmung. In: Media Perspektiven (6), S. 352–353.
  • Gleich, U. (2017): Die Beziehung zwischen Konsument und Marke. Media Perspektiven (5), S. 303–305.
  • Gleich, U. (2017): Zielgruppen und Konsummotive. Media Perspektiven (4), S. 236–238.
  • Gleich, U. (2017): Die Beziehung zwischen Konsumenten und Celebrities. Media Perspektiven (3), S. 179-181.
  • Gleich, U. (2017): Konsumzielgruppen: Der Einfluss von gefühltem Alter und Generativität auf das Kaufverhalten. Media Perspektiven (2), S. 120–123.
  • Gleich, U. (2017): Glaubwürdigkeit der Medien. Media Perspektiven, (1), S. 52-56.
  • Matthes, J., Knoll, J., & von Sikorski, C. (2017). The „Spiral of Silence“ revisited: A meta-analysis on the relationship between perceptions of opinion support and political opinion expression. CommunicationResearch,45(1),3–33.
  • von Sikorski, C., & Hänelt, M. (2017). Sportskandale online: Entstehung, Verbreitung, Darstellung und Wirkung von Skandalen im Internet. In T. Horky, H.-J. Stiehler & T. Schierl (Hrsg.), Die Digitalisierung des Sports in den Medien. Köln, Deutschland: Halem.
  • von Sikorski, C. (2017). The contents and effects of political scandals: A synopsis. In A. Haller, H. Michael & M. Krause (Eds.), Scandalogy. An interdisciplinary field  Köln, Deutschland: Halem.
  • von Sikorski, C., & Knoll, J. (2017). All at once or bit by bit? How the serialization of news affects recipients’ attitudes toward politicians involved in scandals. International Journal of Communication
  • von Sikorski, C., & Ludwig, M. (2017). The effects of visual isolation on the perception of scandalized politicians. Communications: European Journal of Communication Research. Advance Online Publication.doi:10.1515/commun-2017-0054
  • von Sikorski, C., Schmuck, D., Matthes, J., & Binder, A. (2017). “Muslims are not terrorists”: Islamic State coverage, journalistic differentiation between terrorism and Islam, fear reactions, and attitudes toward Muslims. Mass Communication and Society, 20(6), 825–848.
  • von Sikorski, C. (2017). Measurement of behavior. In J. Matthes, R. Potter, & S. Davis (Hrsg.), International Encyclopedia of Communication Research Methods. Hoboken, NJ: Wiley-Blachwell. Advance Online Publication. doi:10.1002/9781118901731.iecrm0142
  • von Sikorski, C. (2017). The effects of darkness and lightness cues in the visual depiction of political actors involved in scandals: An experimental study. Communication Research Reports.
  • von Sikorski, C. (2017). Politische Skandalberichterstattung. Ein Forschungsüberblick und Systematisierungsversuch. Publizistik, 62(3), 299–323.
  • von Sikorski, C., Knoll, J., & Matthes, J. (2017). A new look at celebrity endorsements in politics: Investigating the impact of scandalous celebrity endorsers and politicians’ best responses. Media Psychology. Advance Online Publication. doi:10.1080/15213269.2017.1378109 
 

 2016

  • Appel, M., Schreiner, C., Weber, S., Mara, M., & Gnambs, T. (2016). Intensity of Facebook use is associated with lower self-concept clarity: Cross-sectional and longitudinal evidence. Manuscript forthcoming in the Journal of Media Psychology. 
  • Appel, M., Krause, S., Gleich, U., & Mara, M. (2016). Meaning through fiction: Science Fiction and innovative technologies. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 10, 472-480 [pdf]
  • Appel, M. (2016). „Immer online, immer allein?“ – Zu den Auswirkungen des digitalen Wandels. In W. Lenhard (Hrsg.), Verhaltensstörungen im Jugendalter: Ausgewählte Determinanten und Phänomene (S. 58 – 609). Heidelberg: Springer.
  • Appel,. M., Weber, S., Krause, S., & Mara, M. (2016). On the eeriness of service robots with emotional capabilities. 11th ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, New Zealand. 
  • Batinic, B., Appel, M., & Gnambs, T. (2016). Examining individual differences in interpersonal influence: On the psychometric properties oft he Generalized Opinion Leadership Scale (GOLS). Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 150, 88-101
  • Gleich, U., & Vogel, I. C. (2016). Sad-Film-Paradoxon. In N. Krämer, S. Schwan, D. Unz, & M. Suckfüll (Eds.), Medienpsychologie: Konzepte - Methoden - Praxis. Medienpsychologie. Schlüsselbegriffe und Konzepte (2nd ed., pp. 37–45). Stuttgart: Kohlhammer.
  • Gleich, U. (2016). Wirkung von Sonderwerbeformen in Fernsehen, Radio und Print. In G. Siegert, W. Wirth, P. Weber & J. A. Lischka (Hrsg.), Handbuch Werbeforschung (353-371). Wiesbaden: Springer VS.
  • Gleich, U. (2016): Multitasking und Werbung. In: Media Perspektiven, (12), S. 631-634.
  • Gleich, U. (2016): Psychologische Aspekte des Sportsponsorings im Fernsehen. Media Perspektiven, (11), S. 578–580.
  • Gleich, U. (2016): Werbung und Sponsoring im Programmumfeld Sport. Media Perspektiven, (10), S. 526–528.
  • Gleich, U. (2016): Crossmediale Werbekampagnen. In: Media Perspektiven, (9), S. 475–478.
  • Gleich, U. (2016). Überraschung und Provokation in der Werbung. Media Perspektiven, (6), 364–366.
  • Gleich, U. (2016). Unterhaltung durch populäre TV-Formate. Media Perspektiven, (5), 303–306.
  • Gleich, Uli (2016): Markenbindung durch Personalisierung. Media Perspektiven (4), S. 246-248.
  • Gleich, Uli (2016): Kreativität und ästhetische Gestaltung von Werbekommunikation. In: Media Perspektiven (3), S. 186-189.
  • Gleich, Uli (2016): Werbeformen und Marketingstrategien. In: Media Perspektiven (2), S. 129-135.
  • Gleich, Uli (2016): Potenziale emotionaler Werbebotschaften. In: Media Perspektiven (1), S. 63–65.
  • Schreiner, C., Appel, M., Isberner M.-B., & Richter, T. (2016). Argument strength and the persuasiveness of stories. Discourse Processes

 

2015

  • Appel, M. & Schreiner, C. (2015). Leben in einer digitalen Welt: Wissenschaftliche Befundlage und problematische Fehlschlüsse. Stellungnahme zur Erwiderung von Spitzer (2015). Psychologische Rundschau, 66, 119-123. [pdf]
  • Appel, M., Gnambs, T., Richter, T., & Green, M. (2015). The Transportation Scale-Short Form (TS-SF). Media Psychology, 18, 243–266. [pdf]
  • Appel, M., Weber, S., & Kronberger, N. (2015). The influence of stereotype threat on immigrants: review and meta-analysis. Frontiers in Psychology, 6:900. [link]
  • Gleich, U. (2015). Wirkung von Radio- und Fernsehwerbung auf das Konsumentenverhalten. Media Perspektiven, (3), 164–166.
  • Gleich, U. (2015). Radio und TV im Kontext crossmedialer Werbung. Media Perspektiven, (1), 41–43.
  • Gnambs, T., Appel, M., & Oeberst, A. (2015). Color red and risk-taking in online environments. PLOS ONE, 10(7): e0134033. [pdf]
  • Gnambs, T., Appel, M., & Kaspar, K. (2015). The effect of the color red on encoding and retrieval of declarative knowledge. Learning and Individual Differences, 42, 90-96. [pdf]
  • Mara, M. & Appel, M. (2015). Science fiction reduces the eeriness of android robots: A field experiment. Computers in Human Behavior, 48, 156-162. [pdf]
  • Mara, M. & Appel, M. (2015). Effects of lateral head tilt on user perceptions of android robots. Computers in Human Behavior, 44, 326-334.
  • Mara, M. & Appel, M. (2015). Roboter im Gruselgraben. Warum uns menschenähnliche Maschinen oft unheimlich sind. In-Mind 05/15. [link]
  • Schneider, F. M., Bartsch, A., & Gleich, U. (2015). Spaß, Spannung . . . Denkanstöße? Hedonische und eudaimonische Gratifikationen, Bewertungen und Folgen der Rezeption von Stefan Raabs Sendung „Absolute Mehrheit“ [Fun, suspense . . . food for thought? Hedonic and eudaimonic gratifications, evaluations, and outcomes of watching Stefan Raab’s talk show „Absolute Mehrheit”]. Studies in Communication | Media (SCM), 4(1), 53–68. doi:10.5771/2192-4007-2015-1-53
    • Schreiner, C & Weber, S. (2015). Wer bin ich? Wie sich Facebook und Co auf unsere Selbstwahrnehmung auswirken. Das In-Mind Magazin (5). [link]
    • Weber, S., Appel, M., & Kronberger, N. (2015). Stereotype threat and the cognitive performance of adolescent immigrants: The role of cultural identity strength. Contemporary Educational Psychology, 42, 71-81. [pdf]

     

    2014

    • Appel, M. (2014). Digitale Demenz. In Dorsch Lexikon der Psychologie (17. Aufl.). Bern: Huber.
    • Appel, M., Mara, M., & Weber, S. (2014). Media and Identity. In M. B. Oliver & A. Raney (Eds.), Media and Social Life (pp.16-28). New York: Routledge.
    • Appel, M. & Schreiner, C. (2014). Digitale Demenz? Mythen und wissenschaftliche Befundlage zur Auswirkung von Internetnutzung. Psychologische Rundschau, 65, 1-10. [pdf]
    • Appel, M., Stiglbauer, B., Batinic, B., & Holtz, P. (2014). Internet use and verbal aggression: The moderating role of parents and peers. Computers in Human Behavior, 33, 235-241. [pdf]
    • Gleich, U. (2014). Parasoziale Interaktion und sozialer Vergleich. In C. Wünsch, H. Schramm, V. Gehrau, & H. Bilandzic (Hrsg.), Handbuch Medienrezeption (S. 243–256). Baden-Baden: Nomos.
    • Gleich, U. (2014). Funktionen und Motive der Mediennutzung. Media Perspektiven, 11, 573-578. [link].
    • Gleich, U. (2014). Aktuelle Ergebnisse der Werbewirkungsforschung. Media Perspektiven, 9, 475-479. [link]
    • Gleich, U. (2014). Zielgruppen in neuen Werbeumfeldern. Media Perspektiven, 7-8, 420-425. [link]
    • Gleich, U. (2014). Motive und Funktionen der Internetnutzung. Media Perspektiven, 5, 302-308. [link]
    • Gleich, U. (2014). Mediennutzung von Jugendlichen. Media Perspektiven, 4, 242-248. [link ]
    • Gleich, U. (2014). Second Screen und Social-Media-Nutzung. Media Perspektiven, 2, 111-117. [link]
    • Gnambs, T., Appel, M., Schreiner, C., Richter, T., & Isberner, M.-B. (2014). Experiencing narrative worlds: A latent state-trait analysis. Personality and Individual Differences, 69, 187-192. [pdf]
    • Horwath, I., Kronberger, N., & Appel, M. (2014). Similar but different? Cognitive Differences in the Discussion of Women in Science and Technology. In W. Ernst & I. Horwath (Eds.), For Future Innovations: Gender in Science and Technology (pp. 205-234). Bielefeld: Transcript.
    • Richter, T., Appel, M. & Calio, F. (2014). Stories can influence the self-concept. Social Influence, 9, 172-188. [pdf]
    • Weber, S. & Schreiner, C. (2014). Chancen und Risiken beim Einsatz von neuen Medien in der Psychotherapie. Das In-Mind Magazin (3). [link]

     

    2013

    • Appel, M. & Mara, M. (2013). The persuasive influence of a fictional character’s trustworthiness. Journal of Communication, 63, 912-932. [pdf]
    • Appel, M., Richter, T., Mara, M., & Lindinger, C., & Batinic, B. (2013). Whom to tell a moving story? Personality and persuasion profiling in the field of narrative persuasion. In C. P. Haugtvedt & D. Ewoldsen (Eds.), Proceedings of the 6th International Conference on Persuasive Technology: Persuasive Technology and Design: Enhancing Sustainability and Health. ACM Conference Proceedings.
    • Batinic, B. & Appel, M. (2013). Mass communication, social influence, and consumer behavior: Two field experiments. Journal of Applied Social Psychology, 43, 1353-1368. [link]
    • Gleich, U. (2013). Kommunikation mit Medien: Mediennutzung von Kindern und Jugendlichen. In I. Vogel (Hrsg.), Kommunikation in der Schule (S. 307–328). Stuttgart: UTB.
    • Gleich, U. (2013). ARD-Forschungsdienst: Politische Berichterstattung und Wahlen. Media Perspektiven, 12, 613-618.
    • Gleich, U. (2013). Methoden der Werbewirkungsforschung. Media Perspektiven, 9, 454-458.
    • Gleich, U. (2013). Zur Wirksamkeit von (Programm-)Sponsoring. Media Perspektiven, 6, 348–353.
    • Gleich, U. (2013). ARD-Forschungsdienst: Unterhaltung als wertvolle Erfahrung. Media Perspektiven, 5, 300-305.
    • Gleich, U. (2013). ARD-Forschungsdienst: Aktuelle Ergebnisse der Werbewirkungsforschung. Media Perspektiven, 4, 246-252.
    • Gleich, Uli (2013): ARD-Forschungsdienst. Nutzung und Wirkung politischer Kommunikation. In: Media Perspektiven 1, S. 50-56.
    • Mara, M., Appel, M., Ogawa, H., Lindinger, C., Ogawa, E., Ishiguro, H., & Ogawa, K. (2013). Tell me your story, robot: introducing an android as fiction character leads to higher perceived usefulness and adoption intention. In Proceedings of the 8th ACM/IEEE international conference on Human-robot interaction (pp. 193-194). IEEE Press.
    • Six, U. & Gimmler, R. (2013). Medienkompetenz im schulischen Kontext. In I. Vogel (Hrsg.), Kommunikation in der Schule (S. 96–117). Stuttgart: UTB.
    • Vogel, I. C. & Gleich, U. (2013). Non- und paraverbale Kommunikation. In I. Vogel (Hrsg.), Kommunikation in der Schule (S. 29–49). Stuttgart: UTB.