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Books/Reviews

Architekturpsychologie für Kindertagesstätten

Walden, R (Hrsg.) und Kosica, S. (2011): Architekturpsychologie für Kindertagesstätten.

Lengerich: Pabst Science Publishers
ISBN: 978-3-89967-643-3

This books is available in German only.

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Reviews:

01/2011 Dr. Birgit Förg, press release of the University of Koblenz (19.01.2011) [Link]

01/2011 Bernd Hegen, press release of the University of Koblenz-Landau to the Informationsdienst Wissenschaft (20.01.2011)  [Link]

 

 

Walden, R. (2008) Architekturpsychologie: Schule... - Cover
Architectural Psychology: School, University and Office Buildings of the Future

Lengerich: Pabst Science Publishers.
ISBN 3-89967-426-X


With an introduction by Prof. Dr. Wolfgang F. E. Preiser, Cincinnati, Ohio.

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Reviews:

11/2007 IAPS-International Association for People-Environment Studies. Bulletin: Publications/Books  [Link]

06/2008 Bernd Hegen. Schule, Hochschule und Bürogebäude der Zukunft - Aktuelle Publikation zum Thema Architekturpsychologie. Dr. Rotraut Walden, Privatdozentin an der Universität Koblenz-Landau, legt aktuell eine neue Publikation zum Thema Architekturpsychologie vor. In ihrem Buch "Architekturpsychologie: Schule, Hochschule und Bürogebäude der Zukunft" präsentiert sie drei Fallstudien zu Schule (Waldorfschule, Köln), Hochschule (Universität, Koblenz) und Bürogebäude (Post Tower, Bonn), auf die jeweils das Konzept der Umweltkontrolle als zentrales Kriterium für Gebäude angewendet wird. Im deutschen Sprachraum werden damit erstmalig in einer Monographie psychologische Untersuchungen von innovativen Gebäuden in Anlehnung an die International Building Performance Evaluation (Gebäudeleistungsevaluation) beschrieben. Referat Öffentlichkeitsarbeit. Universität Koblenz-Landau. Informationsdienst Wissenschaft im Internet (IdW). Dienstag, den 24.06.08.  [Link - idw-online]

07/2008 Reinhard Kallenbach für die RheinZeitung: Architektur beeinflusst Psyche. Koblenzerin Dr. Rotraut Walden sorgt mit neuer Untersuchung für Aufsehen. KOBLENZ. Architektur kann dazu beitragen, das Wohlbefinden zu steigern. Architektur kann aber auch depressiv und krank machen. Passend zum "Tag der Architektur" am kommenden Wochenende hat Dr. Rotraut Walden ihre neue Publikation vorgelegt. Die Psychologin und Privatdozentin an der Universität in Koblenz gehört zu den wenigen Wissenschaftlern in der Bundesrepublik, die sich mit den Auswirkungen der zeitgenössischen "Baukunst" auf Geist, Körper und Seele beschäftigten. Donnerstag, den 03.07.08. [Link to the article in German]

06/2008 Paulus Müller. Radiointerview: www.koelncampus.com Freitag, den 01.08.08 9.14 Uhr 4 Min 100 MHz [Link to kölncampus]

01/2009 Harald Willenbrock, Hamburg. Der Nutzer, das unbekannte Wesen. Architekturpsychologen wissen: Wer Mitarbeiter für ihr Büro begeistern will, muss es sie vorallem mitplanen lassen. Ablesen lässt sich der Effekt am Bonner Post-Tower, der künftigen E.ON-Ruhrgas-Zentrale oder dem Neubau des Süddeutschen Verlags, der bei den Mitarbeitern zunächst alles andere als beliebt war. Quickborner Team. Gute Arbeit. Seitenblicke. Wohlfühlfaktor wie Nutzer sich ihre Arbeitstelle wünschen - und wonach Architekturpsychologen Büros bewerten. Matthias Pietzcker. Bremen/Brinkum: SR-Druck. April. S.16-23.

 

Schools of the Future - Cover

Walden, R. (Ed.) (2009). Schools for the Future. Design proposals from Architectural Psychology.

Göttingen/Germany & Cambridge/MA: Hogrefe & Huber Publishers.

With contributions by Simone Borrelbach, Jeffery A. Lackney, Henry Sanoff, Rotraut Walden, Kaname Yanagisawa.
Foreword by Henry Sanoff (international edition) and comments by Peter Hübner (Germany) and Friedensreich Hundertwasser (New Zealand).
Translation of three revised chapters from the German book into English by Thorbjoern Mann (Florida/USA).

This book is in English available only.

Find the book at Hogrefe & Huber

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Reviews:

01/2007 Eva Tenzer, Wissenschaftsjournalistin. Kinder sind anders krank. Chronische Leiden nehmen zu. Bild der Wissenschaft. S. 72-76.

02/2007 Helga Haas-Rietschel. Fehlende Beteiligung. Architekturpsychologin Rotraut Walden, Uni Koblenz, warnt vor Vandalismus in Betonburgen. Erziehung und Wissenschaft. Zeitschrift der Bildungsgewerkschaft (GEW). Sonderheft Architektur des Lernens. S. 15. [Link to the article in German]

02/2007 Peer Zickgraf. "Zukunftsschulen" und "Bauen als sozialer Prozess" in Deutschland, Europa und Amerika. Partizipation von Schülerinnen und Schülern und der ganzen Schulgemeinde heißt das Zauberwort der pädagogischen Architektur. Was bedeutet pädagogische Architektur, und welchen Einfluss hat sie auf die Schularchitekturen in Europa und Amerika? Die Architekturpsychologin Dr. Rotraut Walden und der Pionier der pädagogischen Architektur Prof. Peter Hübner geben Auskunft über das "Bauen als sozialen Prozess", Merkmale von "Schulen der Zukunft" und den Beitrag des Investitionsprogramms "Zukunft Bildung und Betreuung" (IZBB) für zukunftsweisende Schulen. Internet-Portal vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) zu Ganztagsschulen, Freitag, den 16.02.2007. [Link to the article in German] [Link to ganztagsschulen.org]

03/2007 Natascha Plankermann. Nachgefragt. "Im Erfahrungsfeld der Sinne lernen". Interview. Zeitschrift Praxis Förderschule. Braunschweig: Westermann Druck GmbH. 01. März 07, S. 44-45. [Link to the article in German]

04/2007 Peer Zickgraf. Architekturpsychologin auf den Spuren "innovativer Zukunftsschulen". Die rheinland-pfälzische Architekturpsychologin Dr. Rotraut Walden und der Pionier der pädagogischen Architektur Prof. Peter Hübner geben Auskunft über das "Bauen als sozialen Prozess", Merkmale von "Schulen der Zukunft". Internetportal Ganztagsschule in Rheinland-Pfalz. Montag, den 23.04.2007. [Link to the article in German]

03/2008 Till Schröder. Wohnkulturaustausch. Beim Thema stressfreie Gebäude ergänzen sich Psychologie und Feng-Shui. Frankfurter Rundschau, Samstag, 22.03.08. 64. Jhrg. Nr. 69.

04/2008 Marc Fröhlich, Nina Mahrt, Stefanie Maus, Thomas Metten, Stefanie Rieß & Havva Yilmaz. "Traum vom Lernen". Architektur zum Leben. Jeder Raum enthält ein Menschenbild. Räume wirken bildend. Sie bestimmen Wege und Ordnungen, schaffen Atmosphäre und haben Einfluss auf unser Wohlbefinden. Räume zu gestalten, kann daher auch bedeuten, Freiräume zu entwerfen. [Link to the article in German]

12/2009 Jeffrey K. Smith (2009). Should the Little Red Schoolhouse Have Been Green? A review of Schools for the Future: Design Proposals From Architectural Psychology by Rotraut Walden (Ed.). PsycCRITIQUES. Dec. 23, Vol. 54, Release 51, Article 3, American Psychological Association.

01/2010 Dürdane Lafer & Gary T. Moore (University of Sydney, Australia). Schools for the Future. 4638. Architectural Science Review, Vol. 52, Number 4, 2009, pp. 322-323. [Link to the article in German]

 

All the following books are available in German only.

 

Walden, R. (2003) Glück und Unglück - CoverHappiness and Unhappiness.Experiences of Happiness and Unhappiness from the Interactionistic Perspective.

Heidelberg: Asanger.
ISBN 3-89334-408-X

Foreword by Prof. Dr. Philipp Mayring, Klagenfurt.
[Link to the foreword as pdf]

Internet Link to the Book:

"Happiness and Unhappiness" (with glossary, questionnaires, results of pilot studies, chart showing results from main study).

Appendix to the bool

Interview with PD Dr. Walden

Reviews:

11-12/2003 Andreas Lange & Peggy Szymenderski. Literaturrundbrief. Weihnachtsausgabe. DJI Deutsches Jugendinstitut, Abteilung Familie und Familienpolitik. S. 62-63. [Link to the article]

12/2003 Interview "Wisdom as a Perpective for a Happy Life" with Thomas Metten, spokesperson for the University of Koblenz, from Nov. 13, 2003 for the newsletter UNI.aktuell, 2/2003 edition

02/2004 “Book of the Month” for Asanger Publisher from Feb. 18, 2004 until April 27, 2004.

02/2004 Bernd Hegen, spokesman for the University of Koblenz-Landau. Happiness and Unhappiness from an Interactionistic Perspective in the online Scholarship Information Service, Feb. 19, 2004. [Link to idw]

02/2004 Radio interview on the book “Happiness and Unhappiness” with moderator Thomas F. Koch. Rundfunk-Interview zu dem Buch "Glück und Unglück" mit dem Moderator Thomas F. Koch, journalist Theresa Saame, broadcast on Feb. 27, 2004 at 12:40 on SWR2 – S2 Culture.

08/2004 Helle Jeppesen. Can one learn what makes one happy? Are women happier than men? Is there really “Happiness in Unihappiness”? DW-WORLD.DE. Deutsche Welle 08.21.04. Deutsche Welle/Zentralredaktion broadcast 10 reports, which were presented in German, Croat, Macedonian, Albanian, Indoesian, Chinese, Portugese (for Africa), Hausa, Amharish, and Arabic redactions. [Link to the article]

01/2005  Dr Gerd Buschmann/ Thomas Bernhard. Material at www.lehrerbibliothek.de [Link to the article]

01/2005 Tina Joyeux & Franziska Thees (journalists). Moderator: Patrick von Odijk. Radio Interview. Happiness and Unhappiness. Is happiness realizable? And how different are young and old people and different career people in their happy and unhappy experiences? Dr. Rotraut Walden considers these questions in her book “Happiness and Unhappiness” as she examines 250 questioned people between ages 18 and 60 with careers in natural sciences and social work. By referring to a study she had done on this topic 20 years prior, Walden concludes that for many the definition of happiness is different than it once was. In 1980 many people saw overcoming difficult situations, valuable gifts, and feeling close to nature as sources of happiness, while today they are stable family, cultural experiences, and partnership. We will speak with Dr. Rotraut Walden on SWR1 Evening. The installment is on the theme: The Dream of Happiness: Searching for the Ideal State. Friday, 01.14.05, 8 to 10:00. [Link to the article]

 

Walden, R. & Borrelbach, S. (2010). Schulen der Zukunft - Cover
Schulen der Zukunft. Gestaltungsvorschläge der Architektur psychologie (6. unver. Aufl., orig. 2002).

Heidelberg – Kröning: Asanger.
With a forword from Prof. Dipl.-Ing. Peter Hübner, Neckartenzlingen and comments by Friedensreich Hundertwasser. (165 Seiten) (Lektor: Gerd Wenniger)

ISBN: 3-89334-392-X

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Reviews:

05/2001 Annette G. Herrmann: Die Wohlfühl-Schule muß nicht teuer sein. Schule der Zukunft: Uni-Psychologen untersuchten Verhältnis von Architektur und Wohl¬befinden. Rhein-Zeitung, 25.05.2001. [Link to the article]

09/2002 Bernd Hegen, spokesperson for the University of Koblenz-Landau - Science Information Service on the internet from 9/19/2002 [Link to idw]

2002 Review from Jörg Nädelin, Referent of the National Academy of Continuing Studies for Educators. [Link to the article]

11/2002 Interview about the book on South-West-Radio 2 Culture, November 8th, 2002, 12:40 P.M. - Moderator Rochus Groß/ editorial journalist Theresa Saame, Mainz [Link to the interview]

2002 Hans-Werner Drewe (Professional Association of German Psychologists). Architectural psychologists design schools of the future. Psychology Report, 11/12, pg. 734.

2002/03 Book Announcements: IAPS Bulletin of People-Environment Studies No. 23 Winter 2002/2003, S. 9. ISSN 1301-3998.

01/2003 Prof. Dr. Christian Rittelmeyer (University of Göttingen) in: The German School, pg. 122-123. The Scientific Education-Magazine of GEW. Weinheim: Juventa [Link to the article]

02/2003 Roland Kanfer. What A School Does. Wien: Report. Extract of Results. Less new constructions and the argument over transparent architecture dominate the scene. Time for psychologists to consider the school of the future [Link to the article]

06/2003 Mentioned in Ulla Hanselmann's "The third teacher". Architects design new school buildings in which chidren can enjoy learning. Die Zeit, Prospects section, 06/18/2003, 26, pg. 67 [Article as pdf] [Link to Zeit.de]

06/2003 Prof. Dr. Gerhard Kaminski (University of Tübingen) Book recommendation in: Information over environmental psychology from the specialized group of the German Association of Psychology. #9, Issue 1, pg. 25/26

07/2003 Category of Negation: Architectural psychologists plan schools which promote well-being. Frankfurter Rundschau (4,000 signs) from 07/09/2003, WB pg. 6. Knowledge and Education section; Editorial Journalist Jörg Feuck [Artikel as pdf]

08/2003 Dr. Markus Schwering. A light disturbance of balance. Round forms, a lof of green and wood - Architects take pains to optimize the school environment. Culture section. Cologne City Newspaper from 08/20/2003, pg. 21 [Link to the article]

08/2003 Brief interview with Dr. Ulrich Winterfeld (1 page). School construction - from a psychological point of view - and an excerpt from: "Building Blocks for a School of Well-Being". State Insurance Federation, pluspunkt. Security and health in the school, 3, pg. 5, pg. 20, Booklet of School Atmosphere/School Culture

12/2003 Unabridged interview, printed on the IPUblic magazine (initiative psychology in enviromentalism). The interview was conducted by Dr. Ulrich Winterfeld, Worker's Union Institute of Labor and Health - BGAG, Dresden for the magazine pluspunkt - State Insurance Federation  [Link to the interview]

12/2003 Rotraut Walden, The School Building - "the third teacher". impu!se, newsletter for the promotion of health, national association for health, Niedersachsen Booklet: Health and development according to PISA, #41, pg. 9. [Article 1] [Article 2]

12/2003 Book Review. SCHOOLS of the FUTURE. Design Research News. Environmental Design Research Association. Vol XXXIV, number 4, pg. 14. [Link zum Artikel]

04/2004 Peer Zickgraf - Following in the footsteps of Friedensreich Hundertwasser, Part 1 - Before all-day schools become a solid reality, they should take the basic elements of a pedagogical architecture into consideration. That involves the early inclusion of all important partners and the participation of children and young adults in the planning phase. In an overall view, criteria for schools of the future are presented, which are illustrated through different examples in a following article. National Department of Education and Research (BMBF) Internet portal (all-day schools), Friday the 16th of April, 2004 [Link to ganztagsschulen.org]

04/2004 Peer Zickgraf. Following in the footsteps of Friedensreich Hundertwasser, Part 2 - School design was a creative process for Friendensreich Hundertwasser, one shaped by the uniqueness of every individual. In the Hundertwasser School in Wittenberg the students and the educators are also part of the school environment. In the Schiller School in Rheinland-Pfalz, children draw their future schools; students help design it and the architects help construct it alongside the construction crew. National Department of Education and Research (BMBF) Internet portal (all-day schools), May 20th, 2004. [Link to ganztagsschulen.org]

04/2004 Friederike Gräff. The School: Enrichment of a location. The school as a place for learning and a place for living. Project 5000xZukunft (5000xFuture) is an initiative of "Aktion Mensch", the ZDF, and youth and welfare associations.

05/2004 Peer Zickgraf. New chances for pedagogical architecture. Rheinland-Pfalz discusses a new pedagogical architecture. All-day schools in Rheinland-Pfalz Internet portal. Wednesday, the 12th of May, 2004.  [Link to the article]

11/2004 Andreas Denk, Redactive revision. Schools with quality of experience. Ulrich Winterfeld im in conversation with Rotraut Walden. The architect, school construction, the third teacher. Magazine for the German Architect Alliance (BDA), Berlin, 11.11.2004

01/2005 Gerhard Matzig. Selection in: Building Architecture of Knowledge. The interplay of building design and pedagogy: what open space in rooms are connected to space for learning, Nr. 6, S. 10, Ressort "Wissen", Montag, den 10.01.2005. [Link to the article]

02/2005 Peer Zickgraf. In conversation with DZ Online-Redaction. Better rooms – more comfort. A conversation with architectural psychologist Dr. Rotraut Walden on the pedagogical side of school buildings. School architecture is effective. In unstructured school buildings and classrooms even the best teachers cannot achieve the optimum learning experience. In order to prevent such deficiencies, Dr. Rotraut Walden from the University of Koblenz presents the central recommendations for a pedagogical architecture. Internet portal all-day school in Rheinland-Pfalz. Thursday, Feb. 24, 2005. [Link to the article]

07/2005 Peer Zickgraf. Pedagogical architects – formative pedagogues. “Uninviting School Buildings” say goodbye. Architects and pedagogues establish “Schools of the Future.” A pedagogical architecture, exemplified by the Brühl-Süd School designed by architect Peter Busmann, is an almost improvisational discipline in which schools are constructed through a creative process that is very much of the future. Internet portal of the Bundesminister for Education and Research for All-day Schools, Tuesday, 12.07.2005. [Link to ganztagsschulen.org]

02/2006 Julia Kleine: Expert Statements. Innovative Thinkers Think Back. Focus Online asks politicians, scholars, and representatives of educational organization about their wishes for schools of the future. Magic tricks are not necessary for excellent schools. Rotraut Walden, architectural psychology: “Spaces of Learning are Spaces of Living.” Focus Online special of schools of the future. Monday, the 13th of Feb., 2006. [Link to the article]

02/2007 Helga Haas-Rietschel. Fehlende Beteiligung. Architekturpsychologin Rotraut Walden, Uni Koblenz, warnt vor Vandalismus in Betonburgen. Erziehung und Wissenschaft. Zeitschrift der Bildungsgewerkschaft (GEW). Sonderheft Archi¬tek¬tur des Lernens. S. 15.

02/2007 Peer Zickgraf. "Zukunftsschulen" und "Bauen als sozialer Prozess" in Deutschland, Europa und Amerika.
Partizipation von Schülerinnen und Schülern und der ganzen Schulgemeinde heißt das Zauberwort der pädagogischen Architektur. Was bedeutet pädagogische Architektur, und welchen Einfluss hat sie auf die Schularchitekturen in Europa und Amerika? Die Architekturpsychologin Dr. Rotraut Walden und der Pionier der pädagogischen Architektur Prof. Peter Hübner geben Auskunft über das "Bauen als sozialen Prozess", Merkmale von "Schulen der Zukunft" und den Beitrag des Investitionsprogramms "Zukunft Bildung und Betreuung" (IZBB) für zukunftsweisende Schulen. Internet-Portal vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) zu Ganztagsschulen, Freitag, den 16.02.2007. [Link zu ganztagsschulen.org]

03/2007 Natascha Plankermann. Nachgefragt. 'Im Erfahrungsfeld der Sinne lernen'. Interview. Zeitschrift Praxis Förderschule. Braunschweig: Westermann Druck GmbH. 01. März 07, S.44-45

04/2007 Peer Zickgraf. Architekturpsychologin auf den Spuren 'innovativer Zukunftsschulen'. Die rheinland-pfälzische Architekturpsychologin Dr. Rotraut Walden und der Pionier der pädagogischen Architektur Prof. Peter Hübner geben Auskunft über dsa 'Bauen als sozialer Prozess',Merkmale von 'Schulen der Zukunft'. Internetportal Gantagsschule in Rheinland-Pfalz. Montag, den 23.04.2007.

03/2008 Till Schröder. Wohnkulturaustausch. Beim Thema stressfreie Gebäude ergänzen sich Psychologie und Feng-Shui. Frankfurter Rundschau, Samstag, 22.03.2008. 64. Jhrg. Nr. 69.

04/2008 Marc Fröhlich, Nina Mahrt, Stefanie Maus, Thonas Metten, Stefanie Rieß & Havva Yilmaz. 'Traum vom Lernen'. Architektur zum Leben. Jeder Raum enthält ein Menschenbild. Räume wirken bildend. Sie bestimmen Wege und Ordnungen, schaffen Atmosphäre und haben Einfluss auf unser Wohlbefinden. Räume zu gestalten, kann daher auch bedeuten, Freiräume zu entwerfen.

2009 Schools of the Future. Walden, Rotraut, ed. (Hogrefe and Huber, Cambridge, MA , 2009) Provides a brief overview of the historical development of school buildings in different countries, followed by contributions from authors discussing how school buildings can work together with users' own creative responses and result in educational environments that are "alive." The give-and- take relationship between architecture and its users (students, teachers, parents, and the community at large) is emphasized from the point of view of architectural psychology and emerging considerations such as information technology. The "schools for the future" vision is to create spaces that people are pleased to return to, time and again, and that allow options for future modification in line with changing user requirements. Also proposed are criteria for the assessment of schools derived from a dual approach. The first is the call for a common language to be used by designers and educators, exemplified by a number of patterns that have been found to be salient in school design. Their common underlying premise is that learning environments should be learner-centered, appropriate to age and developmental stage, safe, comfortable, accessible, flexible, and equitable, in addition to being cost effective. The second approach presents instruments for the systematic assessment of school buildings according to facet theory, a tool that helps to structure the large number of possible influences and subjective indicators such as learning performance, expressions of well-being, and social behavior. 264p. ISBN-9780-88937-3518 TO ORDER: Hogrefe & Huber Publishers, 875 Massachusetts Ave., 7th floor, Cambridge, MA 02139; Tel: 001-866-823-4726 [Link zu ncef.org]

2009 Book Review: "Schools for the Future: Design Proposals from Architectural Psychology" [Link zu DesignShare]

02/2009 In World Architecture News mentioned as "Must Have" - Freitag, 20.02.2009

03/2009 Rolf Ehlers. Kultur. Schulen für die Zukunft. Architektur für Menschen. Das besondere Buch. Beta Readers Edition. 01.03.09 - 21.25 Uhr. [Link zu ReadersEdition]

06/2009 Informationsdienst Wissenschaft. Pressemitteilung: Schulgebäude zum Wohlfühlen - Innovative Schularchitektur. Bernd Hegen, Pressesprecher, Referat Öffentlichkeitsarbeit, Universität Koblenz-Landau, 24.06.2009 10:25: An 17709 Abonnenten versandt. Davon sind 4114 als Journalisten beim Informationsdienst Wissenschaft angemeldet. Von den Journalisten sind 325 akkreditiert.

07/2009 Markus Koch (Moderator). Schools for the Future-Interview. Mo., den 06.07.09 um 11.04 Uhr Radio Lotte zu Weimar 106,6 Mhz. 6 Minuten. (130.000 Adressaten) Redakteurin: Katy Turba.

09/2009 Antje Flade. Rotraut Walden (ed.): Schools for the future. Design proposals from architectural psychology. Göttingen: Hogrefe, 2009, 261 S. - Bildung und Erziehung. 62 Jg. Heft 3, S. 382-383.

12/2009 Jeffrey K. Smith (2009). Should the Little Red Schoolhouse Have Been Green? A review of Schools for the Future: Design Proposals From Architectural Psychology by Rotraut Walden (Ed.). PsycCRITIQUES. Dec. 23, Vol. 54, Release 51, Article 3, American Psychological Association.

01/2010 Dürdane, Lafci & Moore, Gary T. Schools for the Future. Architectural Science Review, Vol. 52, Number 4, pp. 322-323, 2009.

01/2010 Peer Zickgraf. Schul(t)räume in Bildungslandschaften. Die pädagogische Herausforderung der Schularchitektur. Gut angelegt. Das Investitionspro¬gramm Zukunft Bildung und Betreuung. Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF). S. 60/61. (Schlusskapitel der Broschüre).

 

Walden, R. & Schmitz, I.(1999). Kinderräume - Cover
Kindertagesstätten aus architekturpsychologischer Sicht.

Freiburg: Lambertus.
ISBN 3-7841-1096-7

With a foreword from Dr. Antje Flade, Institute of Housing and Environment, Darmstadt.

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Reviews

Margarete Blank-Mathieu in: Martin R. Textor (Hrsg.). Kinderpädagogik - Online-Handbuch. [Link zum Artikel]

2002/03 Book Announcements: IAPS Bulletin of People-Environment Studies No. 23 Winter 2002/2003, S. 9. ISSN 1301-3998.

2003 Review by Andrea Petmecky (2003). • Places for Children - Kindergarten from the point of view of architectural psychology. A book from Rotraut Walden and Inka Schmitz. Main focus: public spaces, environmental psychology, 7 (1), S. 155-157 [Link to the article]

04/2008 Book Review. Eike Ostendorf-Servissoglou. Kindlicher Maßstab als Richtschnur der Planung. Gute Architektur sorgt für das Wohlergehen ihrer Nutzer, proklamieren Architekturpsychologen. Sie erforschen die Faktoren, die die Zufriedenheit der Menschen mit der gebauten Umgebung beeinflussen und raten Architekten zum Dialog mit den künftigen "Bewohnern". "Kinder haben dabei ähnliche Bedürfnisse wie Erwachsene", sagt Rotraut Walden, Architekturpsychologin an der Universität in Koblenz. "Sie brauchen harmonische Gebäude und Räume, die Orientierung geben, Kontrolle ermöglichen und Platz für eigene Gestaltung lassen." KIND e.V. Dachverband für Trägervereine betriebsnaher Kindertagesstätten. (eoscript Public Relations/Stuttgart). Invest in Future. [Link to the article]

 

Friedrich Dieckmann, Antje Flade, Psychologie und... Cover
Rudolf Schuemer, Gerhard Ströhlein & Rotraut Walden (1998) Psychology and the Built Environment - Concepts, Methods and Examples of Applications. Darmstadt: Institut Wohnen und Umwelt (IWU).

Darmstadt: Institut Wohnen und Umwelt (IWU).
ISBN: 3-932074-23-8

With a foreword by Prof. Dr. Wolfgang F.E. Preiser, Cincinnati, Ohio.

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Walden, R. (1993). Lively Living: Developing psychological guidelines for quality of living. Interior design and living environment from the perspective of architects and inhabitants. Frankfurt: Peter Lang. (Dissertation, 444 Pages)

(Dissertation, 444 pages)

ISBN: 3631464215

Reviews of the dissertation:

1/94 Kulturpsychologische Rundbriefe und Gesellschaft für Kulturpsychologie (S. 98/Alexander G. Keul, Salzburg)
3/94 Z. für Lärmbekämpfung (Jg. 41/August Schick, Oldenburg)

 

3/94 Z. für Lärmbekämpfung (Jg. 41/August Schick, Oldenburg)

 

8-9/94 Die Freie Wohnungswirtschaft (Jg. 48, S. 130)  
94 Wohnungswirtschaftliche Informationen (19, S. 5)  
4/1995 Lebendiges Wohnen. Psychologie Heute (S. 16 - 1 Seite)

 

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