Publikationen

I. Monographien

1) “Puritan Attitudes Towards Recreation in Early Seventeenth-Century New England.” Dissertation. Universität des Saarlandes, 1979. 359 S. Mainzer Studien zur Amerikanistik, Bd. 17. Ed. Hans Galinsky. Frankfurt/M.: Lang, 1982. 267 S. Siehe dazu die „dissertation abstracts“ in English and American Studies in German. Summaries of Theses and Monographs 1982: 105–107, und The William & Mary Quarterly 25 (1979). 457–458.

 

2) “Eros Revived. Erotica of the Enlightenment in England and America (1700–1800).” Dissertation. Sorbonne (Paris III), 1986. 705 S. Erschienen in überarbeiteter und gekürzter Fassung als Erotica of the Enlightenment in England and America. London: Secker & Warburg, 1988; Taschenbuch: Grafton Books, 1990. 498 S.

 

3) Lust und Liebe im Rokoko/Lust and Love in the Rococo Period. Nördlingen: Greno, 1986. 238 S.

 

4) A Short History of English and American Literature. Stuttgart: Klett, 1988. 326 S. Italien. Ausgabe 1989 bei Zanichelli (Bologna).

 

5) An Outline of English Literature. London and Tokyo: Macmillan, 1992. 296 S. (überarbeitete und erweiterte Fassung von Nr. 4: Teil 1).

 

6) An Outline of American Literature. London and Tokyo: Macmillan, 1994. 256 S. (überarbeitete und erweiterte Fassung von Nr. 4: Teil 2).

 

7) Reading lconotexts: From Swift to the French Revolution. London: Reaktion Books, 1995. 211 S.

 

8) A History of British, Irish and American Literature. Trier: WVT, 2003. 550 S.

 

9) A History of British, Irish and American Literature. Sec. rev. ed. Trier: WVT, 2010.

 

10) William Hogarth: Das graphische Werk. Ein kommentierter Auswahlkatalog. Trier: WVT, 2013. 345 S.

 

11) British and Irish Fiction – 1700-1800. Trier: WVT, 2014. 360 S. (in print).

 

12) British Literature – Renaissance to 1800. Trier: WVT, 2014. 340 S. Teaching English Studies for the BA. Vol. 1. (in print).

 

13) American Literature – 1900-2000. Trier: WVT, 2014. 350 S. Teaching English Studies for the BA. Vol. 2 (in print).


II. Editionen

1) Tobias Smollett. The Life and Adventures of Sir Launcelot Greaves [Penguin Classics]. Harmondsworth: Penguin, 1988. 272 S.

 

2)  Christopher Anstey, The New Bath Guide, or, The Memoirs of the B-r-d Family (5. Auflage, London, 1767). Neu herausgegeben und mit einer Einleitung und Fußnoten von Peter Wagner. Hildesheim; New York: Olms, 1989. xxiv, 173 (+ 18) S.

 

3) JohnCleland, Memoirs of a Woman of Pleasure [Penguin Classics]. Harmondsworth: Penguin, 1985. 235 S.

 

4) Studies on Voltaire and the Eighteenth Century, Bd. 228. Oxford: The Voltaire Foundation, 1984. 1-67.

 

5) Erotica and the Enlightenment. Frankfurt; New York: Lang, 1991. 370 S.

 

6) John Cleland, Fanny Hill [dtv Klassik]. München: Winkler und Deutscher Taschenbuch Verlag, 1989. 323 S.

 

7) Icons – Texts – Iconotexts: Essays on Ekphrasis and Intermediality. Berlin; New York: De Gruyter, 1996. 416 S.

 

8) William Hogarth: Theater and the Theater of Life. Ed. and comp. byFrédéric Ogée and Hans-Peter Wagner. Los Angeles: University of California and William Andrews Clark Memorial Library, 1997. 20 S.

 

9) Hogarth: Representing Nature's Machines. Ed. by David Bindman, Frederic Ogée and Peter Wagner. Manchester: Manchester University Press, 2001. 287 S.

 

10) Framing Women: Changing Frames of Representation from the Enlightenment to Postmodernism. Ed. S. Carroll, B. Pretzsch, and P. Wagner. Tübingen: Niemeyer, 2003. 346 S.

 

11) Representation and Performance in the 18th Century. Ed. Peter Wagner and Frédéric Ogée. Trier: WVT, 2006. 305 S. Landau-Paris Studies on the Eighteenth Century. Vol. 1.

 

12) The Ruin and the Sketch in the Eighteenth Century. Ed. Peter Wagner and Frédéric Ogée. Trier: WVT, 2008. 286 S. Landau-Paris Studies on the Eighteenth Century. Vol. 2.

 

13) Taste and the Senses in the Eighteenth Century. Ed. Peter Wagner and Frédéric Ogée. Trier: WVT, 2011. 404 S. Landau-Paris Studies on the Eighteenth Century. Vol. 3.

 

14) Untergangsszenarien: Apokalyptische Denkbilder in Literatur, Kunst und Wissenschaft. Hrsg. Lothar Bluhm, Markus Schiefer-Ferrari, Hans-Peter Wagner und Christoph Zuschlag. Berlin: Akademie Verlag, 2013.

 
   
III. Wissenschaftliche Artikel
 
Verzeichnis der Abkürzungen
AAA = Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik
AmSt = Amerikastudien / American Studies
Archiv = Archiv für Kulturgeschichte
Archiv NSL = Archiv für das Studium der Neueren Sprachen und Literaturen
BJECS = British Journal for Eighteenth-Century Studies
Bulletin = Bulletin of the British Society for Eighteenth-Century Studies
DHS = Dix-Huitième Siècle
EA = Etudes Anglaises
FU = Der Fremdsprachliche Unterricht
GRM = Germanistisch-Romanische Monatsschrift
IRAL = International Review of Applied Linguistics in Language Teaching
JAS = Journal of American Studies
JSH = Journal of Sports History
LWU = Literatur in Wissenschaft und Unterricht
NM = Neusprachliche Mitteilungen
NS = Die Neueren Sprachen
Praxis = Praxis des Neusprachlichen Unterrichts
Quinquereme = Quinquereme. New Studies in Modern Languages
 

1) “Puritan Attitudes Toward Physical Recreation in Seventeenth-Century New England.” JSH 3.2 (1976): 139–52.

 

2) “Literary Evidence of Sport in Colonial New England: The American Puritan Jeremiad.” Stadion 3.2 (1977): 233–50.

 

3) “American Puritan Literature: A Neglected Field of Research in American Sport History.” Canadian Journal of History of Sport and Physical Recreation 8.2 (1977): 62–76.

 

4) “Merry Old England in America. The Rise of Sport in Colonial New England.” HISPA Congress Report. Dartford, 1977. 591–602.

 

5) “Journal Surveys.” JSP 3.3 (1976): 307.

 

6) “Origins and Causes of the Puritan Legislation Against Recreation in Early Modern England.” Legal History 2.1 (1976): 1–14.

 

7) “A Note on Puritans and Children in Early Colonial New England.” AmSt 25.1 (1980): 47–62.

 

8) “Utopia Now! Terrorism in West Germany. Causes, Targets, and Consequences.” Quinquereme 3.1 (1980): 64–75.

 

9) “The Papers’ Tiger? Notes on Neo-Nazism in West Germany and its Coverage in the British Press.” Quinquereme 4.1 (1981): 40–53.

 

10) “Trial Reports as a Genre of Eighteenth-Century Erotica.” BJECS 5.1 (1982): 117–21.

 

11) “The Pornographer in the Court Room.” Sexuality in Eighteenth-Century Britain. Ed. Paul-Gabriel Boucé. Manchester: Manchester UP, 1982. 120–41.

 

12) “The Jeremiad and Social Reality in Mid-Seventeenth-Century New England.” Studies in New England Puritanism. Ed. Winfried Herget. Frankfurt: Lang, 1983: 35–49.

 

13) “The Veil of Science and Morality: Some Pornographic Aspects of the Onania.” BJECS 6.2 (1983): 179–84.

 

14) “Crime Reporting and the Development of ‘Crim. Con.’ Literature in Eighteenth-Century England.” Images et représentations de la justice du xvie au xixe siècle. Ed. Georges Lamoine. Toulouse: Université de Toulouse-Le Mirail, 1985. 88–112.

 

15) “‘The Female Creed’: A New Reading of William Byrd’s Parody.” Early American Literature 19 [Special European Number]. Ed. J.F. Béranger (1984): 122–37.

 

16) “Researching the Taboo: Sexuality and Eighteenth-Century English Erotics.” Eighteenth-Century Life 8.3 (1983): 108–15.

 

17) “Eros Goes West: European and ‘Homespun’ Erotica in Eighteenth-Century America.” The Transit of Civilization from Europe to America. Essays in Honor of Hans Galinsky. Ed. Winfried Herget and Karl Ortseifen. Tübingen: Narr, 1986. 145–65.

 

18) “The Assertion of Body and Instinct: John Cleland’s Memoirs of a Woman of Pleasure.” Le corps et l’âme en Grande-Bretagne au 18e siècle. Ed. Paul-Gabriel Boucé. Paris: Publications de la Sorbonne. 1986. 139–55.

 

19) “The Discourse on Sex – or Sex as Discourse. Eighteenth-Century Medical and Paramedical Erotics.” Sexual Underworlds of the Enlightenment. Ed. Roy Porter and G.S. Rousseau. Manchester: Manchester UP, 1987. 46–68.

 

20) Acht Beiträge zu Knaurs Großer Schauspielführer. Ed. Rudolf Radler. München: Droemer, 1985.

“Noël Coward.” 160–61.

“Noël Coward: Heufieber.” 161–62.

“Noël Coward: Geisterkomödie.” 162.

“George Farquhar.” 197.

“George Farquhar: Der Werbeoffizier. ” 197–98.

“John Webster.” 717–18.

“John Webster: Der Weiße Teufel.” 718–19.

“John Webster: Die Herzogin von Amalfi. ” 719–20.

 

21) Zwölf Beiträge zu Lexikon der Weltliteratur. 5 Bde. Dortmund: Harenberg, 1989:

“John Berryman.” Bd. 1: 356.

“Erotische Literatur.” Bd. 2: 879–881.

“Lawrence Ferlinghetti.” Bd. 2: 935.

“John Hawkes.” Bd. 2: 1271–1272.

“Jerzy Kosinski.” Bd. 3: 1674.

“Cotton Mather.” Bd. 4: 1942.

“Henry Miller.” Bd. 4: 2000–2001.

“Henry Miller: Wendekreis des Krebses.” Bd. 5: 3054–3055.

“Henry Miller: Wendekreis des Steinbocks.” Bd. 5: 3055.

“Anaϊs Nin.” Bd. 4: 2144–2145.

“Theodore Roethke.” Bd. 4: 2463.

“Edward Taylor.” Bd. 5: 2815.

 

22) Vierzehn Beiträge zu Kindlers Neues Literatur Lexikon: München: Kindler, 1989–1992:

“Philip Freneau: Das lyrische Werk.” Bd. 5: 801–803.

“John Gardner: Grendel.” Bd. 6: 122–23.

“John Hawkes: The Passion Artist.” Bd. 7: 430–32.

“John Hawkes: Second Skin.” Bd. 7: 432–33.

“Jerzy Kosinski: Blind Date.” Bd. 9: 680–81.

“Edward Taylor: Das lyrische Werk.” Bd. 16: 392–94.

“John Updike: The Centaur.” Bd. 16: 947–48.

“John Updike: Rabbit Run.” Bd. 16: 952–53.

“John Updike: Rabbit Redux.” Bd. 16: 953–54.

“John Updike: Rabbit is Rich.” Bd. 16: 954–55.

“John Updike: Rabbit at Rest.” Bd. 16: 955–56.

“John Updike: Couples.” Bd. 16: 949–51.

“John Updike: The Coup.” Bd. 16: 948–49.

“John Updike: Roger’s Version.” Bd. 16: 956–57.

“John Updike: The Music School.” Bd. 16: 951–52.

 

23) “Stepping Out of Hitler’s Shadow to Embrace Uncle Sam? Notes Toward a History of American Studies in West Germany.” As Others Read Us: International perspectives on American Literature. Ed. Huck Gutman. Amherst: University of Massachusetts Press, 1991: 96–114.


24) “Introduction” and “Anticatholic Erotica in Eighteenth-Century England.” Erotica and the Enlightenment. Ed. Peter Wagner. Frankfurt; New York: Lang, 1991: 9–41; 166–210.


25) “Eroticism in Graphic Art: The Case of William Hogarth.” Studies in Eighteenth-Century Culture. Vol. 21, Ed. Patricia Craddock (1991): 53–75.


26) “William Hogarth, Crime Literature, and the Modern Canon.” Anglistentag Marburg 1990: Proceedings. Ed. Claus Uhlig and Rüdiger Zimmermann. Tübingen: Niemeyer, 1991. 456–481.


27) “Hogarth’s Graphic Palimpsests: Intermedial Adaptation of Popular Literature.” Word & Image 7.4 (1991): 329–47.


28) “Antiaristocratic Erotica Before and During the French Revolution: Problems and Perspectives.” Evolution et révolution(s) dans la Grande-Bretagne du XVIIIe Siècle. Ed. Paul-Gabriel Boucé. Paris: Publications de la Sorbonne, 1992. 83–101.


29) “Hogarth and Rowlandson.” L’Erotisme en Angleterre. XVIIe–XVIIIe siècles, ed. Jean-François Gournay. Lille: Presses universitaires, 1992. 87–99.


30) “Der Tod im Eros. Zur Funktion zweier Grundmotive der Literatur in Jerzy Kosinsks Pinball und John Updikes Rabbit is Rich.” Annäherungsversuche. Zur Geschichte und Ästhetik des Erotischen in der Literatur. Ed. Von Horst Albert Glaser und Werner Wunderlich. Bern: Haupt, 1992: 1–30.


31) “Preparing the Revolution from Abroad: The Publications of French Emigré Writers in London.” Studies on Voltaire and the Eighteenth Century 3003.1 (1992): 476–78.


32) “Swift’s Great Palimpsest: Intertextuality and Travel Literature in Gulliver’s Travels.” Crossing the Atlantic: Travel Literature and the Perception of the Other, special number of Disposition: American Journal of Comparative and Cultural Studies. Ed. Ottmar Ette and Andrea Pagni, vol. 17: 42–43 (1992): 107–35.


33) “Swift and the Female Idol: The Dean as Iconoclast.” Anglia 110: 3.4 (1992): 347–67.


34) “The Discourse on Crime in Hogarth’s Graphic Works.” Image et société dans l’oeuvre graphique de William Hogarth. Ed. Frédéric Ogée. Paris: Université de Nanterre, 1992. 29–45.


35) “Erotische Diskurse in der Graphik William Hogarths.” Neue Lesearten, neue Wirklichkeiten: Zur Wiederentdeckung des 18. Jahrhunderts durch die Anglistik. Hg. Gerd Stratmann und Manfred Buschmeier. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 1992: 70–94.


36) “Hogarth and the English Popular Mentalité.” Mentalities/Mentalités 8.1 (1992): 24–44.


37) “The Satire on Doctors in Hogarth’s Graphic Works.” Medicine and Literature During the Eighteenth Century. Ed. Roy Porter and Marie Roberts. London: Routledge, 1993. 200–226.


38) “Satirical Functions of the Bible in Hogarth’s Graphic Art.” Etudes Anglaises 46.2 (1993): 141–67.


39) “Learning to Read the Female Body: On the Function of Manet’s Olympia in John Braine’s Room at the Top.” Anglistentag 1992 Stuttgart. Proceedings. Vol. 14. Ed. Hans Ulrich Seeber and Walter Göbel. Tübingen: Niemeyer, 1993. 417–418.


40) “Der Leser und Lesestoffe im graphischen Werk William Hogarths.” Lesen und Schreiben im 17. und 18. Jahrhundert: Studien zu ihrer Bewertung in Deutschland, England, Frankreich. Ed. Paul Goetsch, Tübingen: Narr, 1994 (ScriptOralia). 223–241.


41) “Eighteenth-Century Sexual ‘Mentalities’ in William Hogarth’s Graphic Art.” State, Science and Modernization in England from the Renaissance to Modern Times. Ed. Jürgen Klein. Hildesheim: Olms, 1994 (Alstediana, 1). 190–221.


42) “Learning to Read the Female Body. On the Function of Manet’s Olympia in John Braine’s Room at the Top.” Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 42.1 (1994): 38–53.


43) “Hogarth’s Industry and Idleness: Subversive Lessons on Conduct.” The Crisis of Courtesy: Studies in the Conduct-Book in Britain, 1600–1900. Ed. Jacques Carré. Leiden and New York: E.J. Brill, 1994. 51–65.


44) “Reading Hawkes Reading Stubbs: Intermedial Representation in John Hawkes’s Whistlejacket.” Transatlantic Encounters: Studies in European-American Relations Presented to Winfried Herget. Ed. Udo J. Hebel and Karl Ortseifen. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier, 1995. 322–46.


45) “Repressive Diskurse in der Graphik William Hogarths.” Ich und der Andere. Aspekte menschlicher Beziehungen. Hg. Reiner Marx und Gerhard Stebner. St. Ingbert: Röhrig Universitätsverlag, 1996. [Annales Universitatis Saraviensis, Reihe Philosophische Fakultät, 8]: 411–450.


46) “Oscar Wilde’s ‘Impression du Matin’: An Intertextual/Intermedial Reading.” Icons – Texts – Iconotexts. Essays on Ekphrasis and Intermediality. Ed. Peter Wagner. Berlin and New York: De Gruyter, 1996: 281–309.


47) “How to (Mis)Read Hogarth – or Ekphrasis Galore.” 1650–1850. Ideas, Aesthetics, and Inquiries in the Early Modern Era 2 (1996): 203–240.


48) “The Continental Foreigner in Hogarth’s Graphic Works.” La Grande-Bretagne et l’Europe des Lumières. Ed. Serge Soupel. Paris: Presses de la Sorbonne Nouvelle, 1996. 107–132.


49) “Die Verbrecherbiographie als Prä/Sub/Kon/Text in William Hogarths Industry & Idleness.” Literatur, Kriminalität und Rechtskultur im 17. und 18. Jahrhundert. Hg. Uwe Böker und Christoph Houswitschka. Essen: die Blaue Eule, 1996. 128–55.


50) “The Artist at Work: A (De)constructive View of Hogarth’s Beer Street.“ The Dumb Show: Image and Society in the Works of William Hogarth. Ed. Frédéric Ogée. Oxford: The Voltaire Foundation, 1997. 100–127.


51) “The Discourse on Crime in Hogarth’s Graphic Works.” The Dumb Show: Image and Society in the Works of William Hogarth. Ed. Frédéric Ogée. Oxford: The Voltaire Foundation, 1997: 65–79.


52) “Of Painted and Graven Images: On the Function of Pictures in Swift’s Writings.” Reading Swift. Papers from the Third Münster Symposium on Jonathan Swift. Ed. Hermann J. Real. München: Fink, 1998: 269–292.


53) “William Byrd II of Westover.” Kindlers Neues Literatur Lexikon. Band 21, Supplement; München: Kindler, 1998: 188–190.


54) “Die ernsten Kritiker: Ikonoklastische Bemerkungen zur Rezeption von Oscar Wildes The Importance of Being Earnest.” Festschrift für Hans Hunfeld. Ed. Hans-Eberhard Piepho. München: Iudicum Verlag, 1998. 73–87.


55) Drei Beiträge zu A. Nünning, Hg. Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Stuttgart: Metzler, 1998.

“Ekphrasis.” 112.

“Intention/Intentionalität.” 236–37.

“Repräsentation.” 458.


56) “Swift, Hogarth and the End(s) of Biographical Studies.” In Rudolf Freiburg, Arno Löffler and Wolfgang Zach, eds. Swift: The Enigmatic Dean. Festschrift for Hermann Josef Real. Tübingen: Stauffenburg, 1998. 271–84.


57) “Hogarthian Frames: The New Eighteenth-Century Aesthetics.” In Monika Fludernik, ed. Das Achtzehnte Jahrhundert. Trier: WVT, 1998. 277–302.


58) “How to (Mis)Read Blake: ‘The Tyger’ Once Again.” In Fritz-Wilhelm Neumann and Sabine Schülting, eds. Anglistentag 1998, Erfurt. Trier: WVT, 1999. 269–86.


59) “Penser la science en termes de différences sexuelles: Une expérience sur un oiseau dans une pompe à air de Joseph Wright of Derby.” Dix-Huitième Siècle 31 (1999): 311–29.


60) “Spotting the Symptoms: Hogarthian Bodies as Sites of Semantic Ambiguity.” In Bernadette Fort and Angela Rosenthal, eds. The Other Hogarth: Gender, Race, and Politics. Princeton: Princeton University Press, 2001. 102–119.


61) “Hogarthian Frames: The New Eighteenth-Century Aesthetics.” In David Bindman, Frédéric Ogée and Peter Wagner, eds. Hogarth: Representing Nature’s Machines. Manchester: Manchester University Press, 2001. 23–46.


62) “Representations of Time in Hogarth’s Paintings and Engravings.” In David Bindman, Frédéric Ogée and Peter Wagner, eds. Hogarth: Representing Nature’s Machines. Manchester: Manchester University Press, 2001. 102–24.


63) “Cormac McCarthy’s Joycean Woman or Epiphany Revisted.” In Sandra Carroll, Birgit Pretzsch and Peter Wagner, eds. Framing Women: Changing Frames of Representation from the Enlightenment to Postmodernism. Tübingen: Niemeyer, 2003. 233–50.


64) “Gendering Science: Joseph Wright of Derby’s An Experiment on a Bird in the Air Pump.” In Anglistentag München 2003. Trier: WVT, 2004. 13 S. Forthcoming.


65) “Pinter and the Ugly Face of Egoism/Capitalism.” In Christoph Houswitschka et al., eds. Literary Views on Port-Wall Europe. Trier: WVT, 2005. 215–28.


66) “The Artistic Framing of English Nationalism in Hogarth’s The Gate of Calais.” In Frédéric Ogée, ed. ‘Better in France?’ The Circulation of Ideas Across the Channel in the Eighteenth Century. Lewisburg: Bucknell UP, 2005. 71–87.


67) “William Blake and the Iconotext.” In Walter Pope, ed. A View in the Rear-Mirror. Romantic Aesthetics, Culture, and Science Seen from Today. Trier: WVT, 2006. 39–62.


68) “Nachwort.” In Silke Horstkotte, ed. Lesen ist wie Sehen. Köln: Böhlau, 2006. 211–25.


69) “Hogarth’s Modern Moral Subjects.” The History of British Art. Vol. 2. Ed. David Bindman. London: Tate Gallery and Yale Center for British Art, 2008. 3 S.


70) “Minding the Gaps: Ellipses in Hogarth’s Narrative Art.” In Wagner and Ogée, eds. The Ruin and the Sketch. 2008. 121–52.


71) “Hogarth and the Other.” Word and Image in Colonial and Postcolonial Literatures and Cultures. Ed. Michael Meyer. Amsterdam: Rodopi, 2009. 21–47.


72) “Anti-Taste: Hogarth and the Obscene.” In Wagner and Ogée, eds. Taste and the Senses. 2011. 381–96.


73) “Engraving the Eighteenth-Century Blues: Hogarth’s Representations of Depression.” Studies in the Literary Imagination 44.1 (2011): 1–19.


74) “How to Deconstruct Joyce: Epiphany and the Woman in the Sea in A Portrait of the Artist as a Young Man.” Critical Insights: James Joyce. Ed. Albert Wachtel. Ipswich, MA: Salem Press, 2013. 120–38.


75) “Hogarth als Apokalyptiker: Eine (de)konstruktivistische Lektüre von Tail Piece – The Bathos (1764).” Untergangsszenarien: Apokalyptische Denkbilder in Literatur, Kunst und Wissenschaft. Hsg. Lothar Bluhm et al. Berlin: Akademie Verlag, 2013. 14 S.

  

IV. Rezensionen

1) Propyläen Geschichte der Literatur. Bd. 2: Die mittelalterliche Welt 600–1400. Frankfurt: Ullstein, 1982. LWU 16.2 (1983): 144–47.


2) ---. Bd. 4: Aufklärung und Romantik 1700–1830 (1983). GRM 36.1 (1986): 95–98.


3) ---. Bd. 6: Die moderne Welt 1914–1980 (1982). NS 83.4 (1984): 479–80.


4) Erkenntnis der Literatur. Theorien, Konzepte, Methoden. Ed. Dietrich Harth and Peter Gebhardt. Stuttgart: Metzler, 1982. LWU 16.3 (1983): 206–207.


5) Klaus Harpprecht. Der Fremde Freund. Amerika: eine innere Geschichte. Stuttgart: DVA, 1982. AmSt 28 (1983): 392–96.


6) Das Große Wörterbuch der Deutschen Sprache. 6 vols. Ed. Günther Drosdowski. Mannheim: Bibliographisches Institut, 1976–81. Quinquereme 5.2 (1982): 261–62.


7) The Private Case. An Annotated Bibliography of the Private Case Erotica Collection of the British (Museum) Library. Comp. Patrick Kearney. London: J. Landesman, 1981. BJESC 6.2 (1983) 283–85.


8) Herbert von Borch. Amerika: Dekadenz und Größe. München: Piper, 1981. AmSt 28 (1983): 392–96.


9) Oxford American Dictionary. Oxford: Oxford UP, 1980. AmSt 28 (1983): 508–10.


10)J.L. Novotny, Englisch-Deutsches Wörterbuch amerikanischer Zeitwortidiome/English-German Dictionay of American Verbal Idioms. München: Hueber, 1980. AmSt 28 (1983): 508–10.


11) Oxford Duden Bildwörterbuch: Deutsch und Englisch. Mannheim: Bibliographisches Institut, 1980. FU 68 (1983): 316–17.


12) Oxford Student’s Dictionary of American Usage. Ed. A.S. Hornby. Oxford: Oxford UP, 1983. FU 77 (1986): 74–76.


13) A Dictionary of Modern English Usage. 2nd. ed. Ed. and revised by Sir E. Gowers. Oxford: Oxford UP, 1983. Praxis 31.2 (1984): 201–202.

 

14) The Oxford Guide to English Usage. Comp. E. Weiner. Oxford: Oxford UP, 1983. Praxis 31.4 (1984): 428–29.


15) Longman Dictionary of American English. New York: Longman, 1983. Praxis 31.1 (1985): 95–96.


16) Duden Français: Bildwörterbuch Deutsch und Französisch. Mannheim: Bibliographisches Institut, 1981. IRAL 22 (1984): 81–82.


17) Johannes Gottwald, Übersetzung Englisch-Deutsch. Texte – Fehlerquellen – Übungen. München: Manz, 1982. AAA 10.2 (1985): 289.


18) Johannes Wagner, Kommunikation und Spracherwerb im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr, 1983. IRAL 21.1 (1985): 73.


19) Arbeitsbuch Romananalyse. Ed. H.W. Ludwig. Tübingen: Narr, 1982. FU 69 (1984): 79–80.


20) Walter F. Schirmer. Geschichte der englischen und amerikanischen Literatur. 6th ed. Ed. Arno Esch. 4 vols. Tübingen: Niemeyer, 1983. LWU 19.1 (1986): 78–83.


21) Franz Link. Geschichte der amerikanischen Erzählkunst von 1900 bis 1950. Stuttgart: Kohlhammer, 1983. JAS 18/3 (1984): 469–70.


22) Malcolm Bradbury. The Modern American Novel. Oxford: Oxford UP, 1983. AAA 10 (1985): 309–11.


23) Marshall Walker. The Literature of the United States of America. London: Macmillan, 1983. LWU 19 (1986): 241–43.


24) Pierre Deflaux. Aspects idéologiques du roman américain de la deuxième guerre mondiale. Paris: Didier, 1984. EA 39 (1986). 367–68.


25) British Poetry Since 1945. Ed. E. Lucie-Smith. Rev. Ed. Harmondsworth: Penguin, 1985. LWU 19.4 (1986): 347–49.


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29) Claude Lévy, Les romans de Saul Bellow. Paris Klincksieck. 1983. EA (1985). 359–60.


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78) Anton Kirchhofer. Strategie und Wahrheit: Zum Einsatz von Wissen über Leidenschaften und Geschlecht im Roman der englischen Empfindsamkeit. München: Fink, 1995. Anglia 116.3 (1998): 421–27.


79) David Bindman. Hogarth and His Times: Serious Comedy. London: British Museum Press, 1997. Eighteenth-Century Studies 33.1 (1999): 134–36.


80) Robert L. Patten. George Cruikshank’s Life, Times, and Art. Volume 2: 1835–1878. Cambridge: The Lutterworth Press, 1996. Archiv für Kulturgeschichte (Im Druck).


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82) Bradford Mudge. The Whore’s Story: Women, Pornography, and the British Novel 1684–1830. Oxford: Oxford UP, 2000. Eighteenth-Century Fiction Oct. 2002: 3 pp.

 


83) Hal Gladfelder. Fanny Hill in Bombay: The Making and Unmaking of John Cleland. Baltimore: The Johns Hopkins UP, 2012. The Times Higher Educational Supplement. 2012. 1 S.