Publikationen

Zeitschriftenartikel (peer-review)

Pretsch, J. & Erhardt-Madapathi, N. (2018). Experiences of justice in school and attitudes towards democracy: A matter of social exchange? Social Psychology of Education:, 21(3), 655-675.

Erhardt-Madapathi, N., Pretsch, J. & Schmitt, M. (2018). Effects of Injustice in Primary Schools on Students' Behavior and Joy of Learning. Social Psychology of Education, 21(2), 337-369

Pretsch, J. & Schmitt, M. (2017). Validity Risks and Potential Advancements of Situational Judgment Tests and Assessment Centre Exercises in Personality Research. European Journal of Personality, 31, 477-478.

.Zimmermann, J., Mayer, A., Leising, D., Krieger, T., Grosse Holtforth, M., & Pretsch, J. (2017). Exploring occasion specificity in the assessment of DSM-5 maladaptive personality traits: A latent state-trait analysis. European Journal of Psychological Assessment, 33, 47-54.

Erhardt, N., Pretsch, J., Herrmann, I. & Schmitt, M. (2016). Observing justice in the primary school classroom. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 19, 157-190.

Pretsch, J., Ehrhardt, N., Engl, L., Risch, B., Roth, J., Schumacher, S., & Schmitt, M. (2015). Justice in schools and students' emotions, well-being, and behavior: a longitudinal study. Social Justice Research, 29(1), 119–138.

Zimmermann, J., Altenstein, D., Krieger, T., Grosse Holtforth, M., Pretsch, J., Alexopoulos, J., Spitzer, C., Benecke, C., Krueger, R. F., Markon, K. E., & Leising, D. (2014). The structure and correlates of self-reported DSM-5 maladaptive personality traits: Findings from two German-speaking samples. Journal of Personality Disorders, 28, 518-540.

Pretsch, J., Heckmann, N., Flunger, B., & Schmitt, M. (2014). Agree or disagree? Influences on consensus in personality judgments. European Journal of Psychological Assessment, 30(1), 31-39.

Pretsch, J., Flunger, B., Heckmann, N. & Schmitt, M (2013). Done in 60 seconds? Inferring Teachers' Subjective Well-Being from Thin Slices of Nonverbal Behavior. Social Psychology of Education: An International Journal, 16(3), 421-434.

Spaderna, H., Zahn, D., Pretsch, J., Connor, S. L., Zittermann, A., Schulze Schleithoff, S., Bramstedt, K. A., Smits, J. M. A. & Weidner, G. (2013). Dietary habits are related to outcomes in patients with advanced heart failure awaiting heart transplantation. Journal of Cardiac Failure, 19(4), 240-250.

Flunger, B., Pretsch, J., Schmitt, M, & Ludwig, P. (2013). The role of explicit need strength for emotions during learning. Learning and Individual Differences, 23, 241-248.

Pretsch, J., Flunger, B. & Schmitt, M. (2012). Resilience predicts well-being in teachers, but not in non-teaching employees. Social Psychology of Education: An International Journal, 15(3), 321-336.

Herausgeberschaften

Schnotz, W., Kauertz, A., Ludwig, H., Müller, A., & Pretsch, J. (January 2015). Multidisciplinary Research on Teaching and Learning. Palgrave Macmillan: Basingstoke, UK.

Transfer in die Praxis

Pretsch, J. (2014). Wo bleibt die Gerechtigkeit im Unterricht? Ein Plädoyer für Transparenz. Schulleitung aktuell.

Buchbeiträge

Pretsch, J. & Schmitt, M. (2011). Consensus bei der Persönlichkeitsbeurteilung von Lehrkräften. In K. Ruhl (Ed.), Das Poster in der Wissenschaft: Johannes Herrmann Verlag: Gießen.

Pretsch, J. & Ludwig, H. (2011). Das wissenschaftliche Poster in der Bildungsforschung - Chance oder Beitrag zweiter Klasse? In K. Ruhl (Ed.), Das Poster in der Wissenschaft: Johannes Herrmann Verlag: Gießen.

Konferenzbeiträge (Auswahl)

Ehrhardt, N., Pretsch, J., Schmitt, M. (2017). Classroom justice in primary school: The bidirectional relationship between classroom justice and students’ behavioral problems and their joy of learning. Vortrag auf der Konferenz der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung, Heidelberg.

Ehrhardt, N., Pretsch, J., Schmitt, M. (2015). Classroom Justice and Students' Well-Being in Primary School. Vortrag auf der European Conference on Psychology and the Behavioral Sciences, Brighton, UK.

Pretsch, J., Ehrhardt, N., & Schmitt, M. (2014). Effects of injustice in school on students’ well-being. Vortrag auf der 16th Biennial Conference of the International Society of Social Justice Research (ISJR), New York, USA.

Ehrhardt, N., Pretsch, J., Schmitt, M. (2014). Development and evaluation of vignette stories to measure justice sensitivity in primary students. Vortrag auf der 16th Biennial Conference of the International Society of Social Justice Research (ISJR), New York, USA.

Pretsch, J. & Maltese, S. (2014). Prosocial and anti-social personality traits and social perception. Symposium auf der 17th European Conference on Personality, Lausanne, Schweiz.

Ehrhardt, N., Pretsch, J., Schmitt, M. (2014). Effects of perceived justice in primary school on students’ social behavior. Vortrag auf der 17th European Conference on Personality, Lausanne, Schweiz.

Herrmann, I., Pretsch, J., Schmidt, M. (2013). Die ideale Erzieherin – Eine Anforderungsanalyse im Elementarbereich. Poster auf der Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung der DGfE „Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Reformen im Bildungswesen", Dortmund.

Pretsch, J. & Schmitt, M. (2013). Aktivierbarkeit und Beobachtbarkeit von Persönlichkeitseigenschaften. Vortrag auf der 12. Arbeitstagung der Fachgruppe für Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Greifswald.

Ehrhardt, N., Pretsch, J. & Schmitt, M. (2013). „Das ist aber ungerecht!“: Evaluation eines Fragebogens zur Messung von Ungerechtigkeitssensibilität bei Schülern. Poster auf der 12. Arbeitstagung der Fachgruppe für Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Greifswald.

Hettich, M., Pitzschel, B. & Pretsch, J. (2013). Depressivität und die Genauigkeit spontaner Personenurteile. Poster auf der 12. Arbeitstagung der Fachgruppe für Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Greifswald.

Pretsch, J., Meinke, A., & Schmitt, M. (2013). The hostile judge of human nature: Personality pathology and interpersonal perception. Poster auf der 3rd Conference of the Association for Research in Personality, Charlotte, USA.

Pretsch, J., Heßler, C. & Schmitt, M. (2012). Effects of justice sensitivity and effort reward imbalance on the mental health of teachers. 14th Biennial Conference of the International Society of Justice Research, Tel Aviv, Israel.

Pretsch, J., Flunger, B. & Schmitt, M. (2012). A teacher's job in writing: A diary intervention for young teachers. Vortrag auf der 26th Conference of the European Health Psychology Society, Prag, Tschechische Republik.

Flunger, B. & Pretsch, J. (2012). Resilience and daily need satisfaction. Poster auf der 26th Conference of the European Health Psychology Society, Prag, Tschechische Republik.

Pretsch, J., Heckmann, N. & Schmitt, M. (2012). Pragmatic person preception: A matter of situation-trait relevance? Vortrag auf der 16th European Conference on Personality, Trieste, Italien.

Pretsch, J. & Schmitt, M. (2011). Assessing teachers’ personality in 6 seconds: What leads to high consensus? Poster auf der 11th European Conference on Psychological Assessment, Riga, Latvia. 

Pretsch, J., Spaderna, H., Zahn, D., Smits, J.M. & Weidner, G. (2010). Ernährungsaspekte beeinflussen die Prognose während der Wartezeit auf eine Herztransplantation. Vortrag auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen.

Heckmann, N., Pretsch, J., Schmitt, M. & Helmke, T. (2010). Einschätzung stabiler Lehrermerkmale aufgrund minimaler Informationen. Poster auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen.

Pretsch, J., Flunger, B. & Schmitt, M. (2010). Resilienz oder negativer Affekt? Prädiktoren von Berufszufriedenheit, Berufserfolg und körperlichem Wohlbefinden bei Lehrkräften. Poster auf der 74. Arbeitstagung für Empirische Pädagogische Forschung, Jena.

Heckmann, N., Pretsch, J., Helmke, T. & Schmitt, M. (2010).  Fremdeinschätzung stabiler Eigenschaften von Lehrern anhand minimaler Verhaltensausschnitte. Poster auf der 74. Arbeitstagung für Empirische Pädagogische Forschung, Jena.

Pretsch, J., Heckmann, N., Schmitt, M., Hartmann, S. & Helmke, T. (2010). Assessment of teachers' personality based on thin slices of behavior at zero acquaitance. Poster auf der 15th European Conference on Personality, Brno, Tschechien.

Spaderna, H., Pretsch, J., Zahn, D., Smits, J.M. & Weidner, G. (2010). Eating habits predict outcomes in patients awaiting heart transplantation: The Waiting for a New Heart Study. Vortrag auf dem 68th Annual Scientific Meeting of the American Psychosomatic Society, Portland, USA.