Fallzahl Landau: 1 (Warnstufe Gelb bis 16.04.2021) Maßnahmenkonzept

Projects

Negative campaigning in German election campaigns

The project examines the determinants of the use of negative campaignung in German election campaigns at the federal and state level, Funded by the DFG, 02/2021-01/2024, Funding: €525.655, (Role: PI with PI Jürgen Maier (U Landau) and PI Sebastian Stier (Gesis))

 

Media, Democracy and Citizens (MeDeCi): Fragmented media environments and their influence on political information processing and decision-making

Subproject 1 in MeDiCi research group at U Landau funded by the U Koblenz-landau research fund for innovative projects. The project analyses the extent to which the principles of journalistic work and the quality of the news content have changed due to the diffusion of social media;Funding: € 7.589 01/2021-12/2024, (Role: PI with Co-PI Tanjev Schulz (Journalistic Seminar, U Mainz))

 

The role of prior attitudes for the short- and long-term persuasive effects of narrative communication: A cross-national study in Germany and the US

Research visit at the Cornell University (Ithaca NY, USA) funded by the German Research Foundation (DFG). 07/2019-10/2021. Funding: € 9,200 (Role: PI with PI Jeff Niederdeppe (Cornell U))

 

Long-term persuasive effects of narrative communication

Meta-analysis research project funded by research initiative KoMePol, U Landau. 07-11/2018, Funding: €3,224 (Role: PI with Co-PI Caroline Marker (U Landau))

  • Oschatz, C., & Marker, C. (2020). Long-term persuasive effects in narrative communication research: A meta-analysis. Journal of Communication, 70(4), 473–496. https://doi.org/10.1093/joc/jqaa017

 

Digital knowledge gaps. The dissemination, use, and processing of information in the online world

Subproject 4 of the DFG research group "Political communication in the online world", 2011-2017 (Role: Research Associate, PI: Marcus Maurer)

  • Haßler, J., Maurer, M., & Oschatz, C. (2019). What you see is what you know: The influence of involvement and eye movement on online users’ knowledge acquisition. International Journal of Communication, 13. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/10937
  • Haßler, J., Maurer, M. & Oschatz, C. (2016). So gut wie sicher? Die Darstellung der Ungewissheit klimawissenschaftlicher Erkenntnisse durch Wissenschaft, Massenmedien und Politik [A safe guess? The representation of the uncertainty of climate science findings by science, mass media and politics.] In G. Ruhrmann, S. H. Kessler & L. Guenther (Hrsg.), Wissenschaftskommunikation zwischen Risiko und (Un-)Sicherheit (S. 122-142). Köln: Halem Verlag.
  • Haßler, J., Maurer, M., & Oschatz, C. (2014). Media logic and political logic online and offline: The case of climate change communication. In: Journalism Practice, 8, 326-341.
  • Maurer, M., Oschatz, C., & Haßler, J. (2020). Wie Menschen zukünftige Temperaturveränderungen durch den Klimawandel einschätzen. In N. Jackob, O. Quiring, & M. Maurer (Eds.), Von Tradition und Transformation des Öffentlichen: Soziale Wahrnehmung und soziale Kontrolle in Zeiten gesellschaftlichen Wandels (1st ed., pp. 205–222). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH; Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29321-5_10
  • Maurer, M., & Oschatz, C. (2016). Knowledge Gap Revisited. In: G. Vowe & P. Henn (Hrsg.), Political communication in the online world. Theoretical approaches and research designs (S. 73–87). New York: Routledge.
  • Oschatz, C. (2018). Wissen im Wandel. Eine Studie zum Einfluss der Klimaberichterstattung auf den klimapolitischen Wissenserwerb der Rezipienten. Wiesbaden: Springer VS. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-18832-0
  • Oschatz, C., Maurer, M. and Haßler, J. (2019). Learning from the news about the consequences of climate change: An amendment of the cognitive mediation model. Journal of Science Communication, 18 (02), A07.  https://doi.org/10.22323/2.18020207

  • Oschatz, C., Maurer, M., & Haßler, J. (2015). Klimawandel im Netz. Die Digitalisierung von Informationskanälen und ihre Folgen für die Öffentlichkeit. [Climate change on the Internet. The digitisation of information channels and their consequences for the public.] In: O. Hahn, R. Hohlfeld & T. Knieper (Hrsg.): Digitale Öffentlichkeiten (S. 149-163). Konstanz: UVK.
  • Oschatz, C., Maurer, M., & Haßler, J. (2014). (R)Evolution der Politikberichterstattung im Medienwandel? Die Politikberichterstattung von Online- und Offline-Nachrichtenmedien im Vergleich. [(R)Evolution of political news coverage in a shifting media landscape? A comparism of online and offline news coverage on politics.] Medien & Kommunikationswissenschaft, 62, 25-41.

 

Runter vom Gas!

Monitoring and research for the Federal Road Safety Campaign "Runter vom Gas [Get Off the Gas]" funded by the Federal Highway Research Institute (BASt),  2011/2012 and 2013/2014, (Role: Research Associate, PI Marcus Maurer and PI Christoph Klimmt)

  • Baumann, E., Geber, S., Klimmt, C., Maurer, M., Oschatz, C. & Sülflow, M. (2015). Grenzen der Wirksamkeit präventiver Botschaften am Beispiel von Verkehrssicherheitskampagnen [Limits to the Effectiveness of Preventive Messages using the Example of Road Safety Campaigns]. In: M. Schäfer, O. Quiring, C. Rossmann, M. H. Hastall & E. Baumann (Hrsg.), Gesundheitskommunikation im gesellschaftlichen Wandel. (Reihe Medien + Gesundheit) (S. 213-222). Baden-Baden: Nomos.
  • Klimmt, C., Geber, S., Maurer, M., Oschatz, C., & Sülflow, M. (2017). Evaluation der Kampagnenfortsetzung 2013/2014 "Runter vom Gas!" (Evaluation of the campaign continuation „Runter vom Gas!”). Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen M, Mensch und Sicherheit: Heft M 271. Bremen: Fachverlag NW.