Publications

Monograph

(1) Oschatz, C. (2018). Wissen im Wandel. Eine Studie zum Einfluss der Klimaberichterstattung auf den klimapolitischen Wissenserwerb der Rezipienten. [Changing knowledge. A study on the impact of climate change news coverage on the acquisition of knowledge on climate change] Wiesbaden: Springer VS. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-18832-0

 

Journal articles (peer-reviewed)

(6) Haßler, J., Maurer, M., & Oschatz, C. (2019). What you see is what you know: The influence of involvement and eye movement on online users’ knowledge acquisition. International Journal of Communication, 13. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/10937

(5) Oschatz, C., Emde-Lachmund, K., & Klimmt, C. (2019) The persuasive effect of journalistic storytelling: Experiments on the portrayal of exemplars in the news. Journalism & Mass Communication Quarterly, 11, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1077699019850096

(4) Oschatz, C., Maurer, M. and Haßler, J. (2019). Learning from the news about the consequences of climate change: An amendment of the cognitive mediation model. Journal of Science Communication, 18 (02), A07.  https://doi.org/10.22323/2.18020207 

(3) Oschatz, C. & Klimmt, C. (2016). The effectiveness of narrative communication in road safety education: A moderated mediation model. Communications – the European Journal of Communication Research, 41(2), 145-165. doi: 10.1515/commun-2016.0003

(2) Haßler, J., Maurer, M., & Oschatz, C. (2014). Media logic and political logic online and offline: The case of climate change communication. In: Journalism Practice, 8, 326-341.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17512786.2014.889451 re-printed in J. Strömbäck & F. Esser (2015), Making Sense of Mediatized Politics: Theoretical and Empirical Perspectives (S. 182–197). New York, London: Routledge.

(1) Oschatz, C., Maurer, M., & Haßler, J. (2014). (R)Evolution der Politikberichterstattung im Medienwandel? Die Politikberichterstattung von Online- und Offline-Nachrichtenmedien im Vergleich. [(R)Evolution of political news coverage in a shifting media landscape? A comparism of online and offline news coverage on politics.] Medien & Kommunikationswissenschaft, 62, 25-41.

 

Chapters in edited volumes

(7) Stier, S., Maier, J., & Oschatz, C. (angenommen). Die Nutzung sozialer Medien durch Kandidaten im Bundestagswahlkampf 2017 [The use of social media by candidates in the 2017 Bundestag election campaign]. In B. Weßels, H. Schoen, & O. W. Gabriel (Eds.), Wahlen und Wähler. Analysen aus Anlass der Bundestagswahl 2017 [Elections and voters. Analyses on the occasion of the Bundestag election 2017]. Wiesbaden: Springer.

(6) Haßler, J., Maurer, M. & Oschatz, C. (2016). So gut wie sicher? Die Darstellung der Ungewissheit klimawissenschaftlicher Erkenntnisse durch Wissenschaft, Massenmedien und Politik [A safe guess? The representation of the uncertainty of climate science findings by science, mass media and politics.] In G. Ruhrmann, S. H. Kessler & L. Guenther (Hrsg.), Wissenschaftskommunikation zwischen Risiko und (Un-)Sicherheit [Science communication between risk and (un)certainty] (S. 122-142). Köln: Halem Verlag.

(5) Maurer, M., & Oschatz, C. (2016). Knowledge Gap Revisited. In: G. Vowe & P. Henn (Hrsg.), Political communication in the online world. Theoretical approaches and research designs (S. 73–87). New York: Routledge.

(4) Baumann, E., Geber, S., Klimmt, C., Maurer, M., Oschatz, C. & Sülflow, M. (2015). Grenzen der Wirksamkeit präventiver Botschaften am Beispiel von Verkehrssicherheitskampagnen [Limits to the Effectiveness of Preventive Messages using the Example of Road Safety Campaigns]. In: M. Schäfer, O. Quiring, C. Rossmann, M. H. Hastall & E. Baumann (Hrsg.), Gesundheitskommunikation im gesellschaftlichen Wandel [Health communication in a changing society]. (Reihe Medien + Gesundheit) (S. 213-222). Baden-Baden: Nomos.

(3) Haßler, J., Maurer, M. & Oschatz, C. (2015). Media Logic and Political Logic Online and Offline: The Case of Climate Change Communication. In J. Strömbäck & F. Esser (Hrsg.), Making Sense of Mediatized Politics: Theoretical and Empirical Perspectives (S. 182–197). New York, London: Routledge.

(2) Oschatz, C. (2015). Narrative Kommunikationsstrategien zur Förderung sicherheitsbewusster Einstellungen in der Verkehrserziehung [Narrative communication strategies to promote safety-conscious attitudes in road safety education]. In: C. Klimmt, M. Maurer, H. Holte, & E. Baumann (Hrsg.), Verkehrssicherheitskommunikation [Traffic safety communication] (S. 221-238). Wiesbaden: Springer VS.

(1) Oschatz, C., Maurer, M., & Haßler, J. (2015). Klimawandel im Netz. Die Digitalisierung von Informationskanälen und ihre Folgen für die Öffentlichkeit. [Climate change on the Internet. The digitisation of information channels and their consequences for the public.] In: O. Hahn, R. Hohlfeld & T. Knieper (Hrsg.): Digitale Öffentlichkeiten [Digital Public Spheres] (S. 149-163). Konstanz: UVK.

 

Research reports

(1) Klimmt, C., Geber, S., Maurer, M., Oschatz, C., & Sülflow, M. (2017). Evaluation der Kampagnenfortsetzung 2013/2014 "Runter vom Gas!" (Evaluation of the campaign continuation „Runter vom Gas!”). Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen M, Mensch und Sicherheit: Heft M 271. Bremen: Fachverlag NW.